Boz Scaggs – Memphis

Boz Scaggs – Memphis
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door: Dr.Groove/SR&BB

Voor zijn nieuwe plaat ‘Memphis” dook Boz Scaggs eindelijk weer eens de studio in, en wel met producer Steve Jordan, die tevens de drums bespeelt op dit album. Ook de rest van de band bestaat uit louter sterren: Ray parker jr. (gitaar), Willie Weeks (bas), Lester Snell (strijkarrangementen) en Spooner Oldham op toetsen.

Met zijn eerste album sinds 5 jaar, kijkt Scaggs terug op de Southern Soul van de jaren ’70, in een twaalftal songs die naadloos aansluiten bij de omgeving: de sfeer van de stad Memphis die hier alom aanwezig is. Het grootste gedeelte van de muziek op dit album kan betiteld worden als ‘laid back’ Memphis Soul, maar er zitten ook een paar bluesnummers tussen en er zijn verschillende uitblinkers te bespeuren.

So Good To Be Here klinkt heel erg als een Al Green song: goede beat, prachtige rhythm-gitaar-ondersteuning, zoete gitaar-riffjes op de juiste momenten en dan de fantastische stem van Scaggs, die nog altijd in top-conditie verkeert. Mooi is ook die perfecte timing van een artiest die daar zijn handelsmerk van heeft gemaakt. De bluesklassieker Corrina Corrina is omgevormd tot een trage, deels- Willie Nelson, deels-Muddy Waters ballad.

Ronduit verrassend zijn de twee Willy DeVille covers: Mixed Up Shook Up Girl en Cadillac Walk. Het gitaar-hoogtepunt komt van Keb Mo’s slide op de trage shuffle blues Dry Spell waar zijn solo tevens mooi wordt aangevuld door de versterkte mondharmonica van Charlie Musselwhite. Op Rainy Night In Georgia laat Scaggs eens te meer horen dat zijn stem nog ongelofelijk goed is. You Got Me Crying is een lome stroperige blues met goed gespeelde en mooi in elkaar
verstrengelde gitaar partijen (Scaggs op lead gitaar).

Dit is echt een sfeer en stemmingsplaat. De muzikanten klinken perfect, Scaggs is strakker dan ooit en ook de geluidskwaliteit en productie zijn dik in orde. Boz Scaggs’ Memphis is een blijvertje!