Recensie: Bottleneck John – All Around Man

Bottleneck John

Bottleneck John – All Around Man
Label Opus 3 Records: www.opus3records.com
Release medio 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Paul Scholman

De eerste “tokkels” de Zweed Johan Eliasson alias Bottleneck John van de cd All Around Man en vervolgens het doorleefde hese stemmetje van de man deden mijn wenkbrauwen fronsen. Akoestisch, kwetsbaar, kortom een heerlijke akoestisch bluesnummer dat qua spanning en opbouw alle kanten op kon gaan. Lonesome Valley bleef echter ingetogen op gitaar, maar de zang van John deed anders vermoeden.

Ik vond de plaat bij Triple J Records in Tiel en was hem nog niet eerder tegengekomen op websites of in de bladen. Ik vond dat er toch iets over geschreven moest worden voor deze burelen. De plaat is vorig jaar al uitgekomen en heb ik hem (eind) vorig jaar ook al aangeschaft, maar de factor tijd.

Mijn eerste indruk dat dit iets speciaals was, bleek alleen al uit het speciaal gefabriceerde doosje. Een kunstwerkje op zich voor een optimale bescherming van de cd. Mooie afgeronde hoeken van het wat zwaarder lijkende doosje.

Bottleneck John, zo schrijft hij aan de binnenkant van het bijgeleverde boekje, blijkt o.a. geïnspireerd te zijn door Eric Bibb. Bibb bracht in 1999 Spirit Of The Blues uit en dat gaf hem een hele andere kijk op het spelen van muziek. Het boekje van 16 pagina’s geeft een goed verzorgde indruk en staat vol met prachtige foto’s met de gitaren van John en de nodige informatie.

All Around Man markeert de release van het debuut van Bottleneck John voor Opus 3 Records, een platenlabel dat zeer toegewijd is aan het maken van de opnames zodat geluid uiteindelijk zo absoluut authentiek mogelijk moet klinken. Dit wordt ten dele gedaan door met behulp van de natuurlijke akoestiek van authentieke omgevingen zoals kerken, concertzalen, jazz clubs en dergelijke accommodaties. ‘We vinden dat met de authentieke opnamelocaties de muziek beter klinkt dan het achteraf in de studio toevoegen van galm. De plaatsing van de microfoon in de kamer en de positionering van de muzikanten daarbij zijn ook uitermate belangrijk.'(www.opus3records.com/phil.html) Als een soort toegevoegde functie op All Around Man werd deze uitgebracht op een hybride Super Audio CD, wat een medium is dat veel meer opslagruimte heeft, dus in theorie mogelijk zorgt voor een hogere afspeelkwaliteit.

Voor deze 14 track cd All Around Man door Bottleneck John, heeft dat geleid tot een heerlijke mix van 3 originele nummers en 11 covers, waaronder 3 tijdloze traditionals, Lonesome Valley, How Long, How Long Blues en Wade In The Water, die Bottleneck John briljant gebruikt als het slotstuk van deze cd. De laatste klanken vreten zich vast en niet in de laatste plaats door die zware harp.

Robert Johnsons Come On In My Kitchen, platgecovered, maar dat ik een heerlijke uitvoering vind, doorspekt met een heerlijke swampie harp van Stefan Sven. Voor dit meesterwerk, dat Bottleneck John sinds de vroege dagen van zijn akoestische avontuur uitvoert, speelt hij een 1935-Dobro die door Regal in Chicago gemaakt werd. Hudson Whittaker/Thomas Dorseys No Matter How She Done It en U Can’t Get That Stuff No More staan als een huis. Maar ook enkele groten van de huidige generatie in een gewaagde uitvoering, maar uitstekend geslaagd in mijn optiek, van Tom Waits’ Jezus Gonna Be Here tot rockband Whitesnakeleden Dave Coverdale & Bernie Marsden Walking In The Shadow Of The Blues komen aan bod. Out Of The Rain van Tony Joe White is ook een heerlijke uitvoering. TJ White zal nog jaloers zijn.

Zoals de naam al impliceert is Mandolinferno inderdaad een inferno aan fantastisch Mandolinspel. Deze prachtige, vrolijke, en meest instrumentale track, heeft niet 1 maar 2 mandolines die op het op hetzelfde moment los gaan. ‘Een eerste voor mij, en de andere mandoline bespeeld door Lars Astrand.’Het geheel is doorspektmet Kent Ogren die recht uit het hart speelt op een Bassolian, beter bekend als een Travel Size Resonator Bass en eruit ziet als een Resonator gitaar.

Liefhebbers van (akoestische) slide kunnen hun hart ophalen met deze plaat van Bottleneck John. Misschien is deze cd niet voor iedereen even toegankelijk, maar zeer de moeite van het luisteren waard. Hij heeft een stem die precies past bij dit soort muziek. Gruizig, doorleefd. Ik vind het een cultureel hoogstandje. Misschien wel buitencategorie.

Musicians:
Bottleneck John, vocals, 6 & 12 string resonator & acoustic guitars, banjo, mandolin, 1935-Dobro ,electric guitar, foot stomp, kazoo
Mattias Nordqvist, grand piano, Hammond organ, Wurlitzer