Recensie: Boogie Patrol – Man On Fire

Boogie Patrol – Man On Fire
Format: CD /  Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 28 april 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

Boogie Patrol is afkomstig uit Edmonton en deze Canadese band bestaat sinds 2007. Boogie Patrol bestaat uit zanger en mondharmonicaspeler Rott’n Dan Shinnan, de gitaristen Yuji Ihara en Chad Holtzman, bassist Nigel Gale en drummer Emmet Van Etten. Sinds hun oprichting tien jaar geleden heeft de band honderden optredens gehad, waaronder op festivals in hun eigen Canadese provincie Alberta, zoals North Country Fair, Pembina River Nights, Beaumont Blues Festival, Sasquatch Gathering en Wild Oats & Notes. In 2011 stond Boogie Patrol in het voorprogramma van The Fabulous Thunderbirds en Buddy Guy. In 2009 kwam hun debuutalbum ‘Groove On Or Bug Out’, uit. Hun tweede album ‘I Try & I Try But I Don’t Know What To Do, The Plan Was Set Some Time Ago & We Must Follow Through’ (wat een titel!), werd in 2012 tijdens de Edmonton Music Awards gekozen tot Bluesalbum of the Year. In 2013 werden ze genomineerd voor de Maple Blues Award, de prijs voor nieuwe artiest of groep van het jaar.

Vorige maand verscheen ‘Man On Fire’, het nieuwe album van Boogie Patrol, een album met tien nieuwe door de band zelf geschreven nummers. De blazerssectie The Mocking Shadows Horns knallen er meteen vanaf het openingsnummer Player’s Blues fors in. Funky soulblues met de rauwe schuurpapieren stem van zanger Rott’n Dan Shinnan. Het tempo blijft er flink in bij de soulbluesrocker Whole Lotta Gravy met een huilende mondharmonica en een strakke ritmesectie. Foolish Mind is een mooie ballad in de stijl van Southside Johnny & The Asbury Dukes. Na de ballad Hard To Tell You, met een fraaie mondharmonicasolo, barst het geweld weer los in Shaker Down Below, met de bonkende drums en de funky blazers, en in de stampende boogie Easy To See met een loeiende mondharmoncia. De ballad Just Wanna, met mooi drumwerk,  is weer even een rustpunt. Got One On Ya is een James Brown-achtige zeer funky soulblues. Ook de stem van Shinnan heeft soms sterke gelijkenis met die van The Godfather of Soul. De voetjes gaan van de vloer in de vrolijke uitbundige shuffle Let’s Get Randy. Het album besluit met het funky titelnummer, met wederom de Mocking Shadows Horns in topvorm en de indringende rauwe zang.

Boogie Patrol is een zeer energieke band die met hun nieuwe album ‘Man On Fire’ een zeer fraai exemplaar heeft afgeleverd. Soul, blues, funk en rock van hoge kwaliteit. Een feest om naar te luisteren. Het wordt tijd dat deze Canadezen een keer hierheen komen.

01. Player’s Blues
02. Whole Lotta Gravy
03. Foolish Mind