Bonita & The Blues Shacks

BONITA & THE BLUES SHACKS – Bonita & The Blues Shacks
Format: CD/ Label: Crosscut Records (Bertus)
Releasedatum: 27 november 2015

Tekst: Rien Wisse

Ruim twee decennia zijn BB & The Blues Shacks voor Duitsland wat Cuby + Blizzards, Livin’ Blues, Oscar Benton en Rob Hoeke zo lang voor Nederland waren: een toonaangevende bluesband. De Shacks wurmden zich met vooral zelfgeschreven songs, geënt op werk van de Amerikaanse blues- en rhythm & bluesgrootheden uit de jaren vijftig tot en met eind jaren zestig, door een in heel
Duitsland en daarbuiten opgepikt repertoire. Zowel live als met tot in de perfectie afgewerkte albumproducties was het altijd raak met deze band. De gebroeders Michael (voc/hca) en Andreas Arlt (gtr) vormen het front over een een tapijtje van een doorgaans licht ronkende Hammond en een ritmesectie die beseft dat ze het basiselement is. Subtiliteit is het motto van deze band, die nu is uitgebreid met de Zuid Afrikaanse zangeres Bonita Niessen. In duet met Michael Arlt dartelt ze door zowel eigen werk van de band als door covers van Magic Sam, Jimmy Preston, Bobby Darin, Buddy Johnson. en anderen. In This Little Girl’s Gone Rockin krijgen we jaren vijftig rock & roll voorgeschoteld, met een boogie woogie pianosolo, die naadloos overvloeit in een partijtje swing op de gitaar. Magic Sams` Give Me Time is in een soularrangement gestoken. In Buddy Johnsons Satisfy My Soul uit 1950 zijn de blazers van het origineel vervangen door die ene blazer die de band binnen de gelederen heeft, Michael Arlt op harmonica.  Als de laatste tonen van de slijper Never Let Me Go zijn verstorven, is de conclusie dat deze zes vakmensen een prachtig album met maar liefst vijftien nummers hebben afgeleverd. Met subtiele instrumentale en vocale hoogstandjes, die altijd zó worden geëtaleerd dat ze in dienst staan van het collectief.
Een album vol gevoel,intensiteit en passie!

Band:
Bonita Niessen (vocals & backing vocals)