Bobby Bingo Band No Delay

Bobby Bingo Band No Delay
Releasedatum: 13-12-2013. Blues Company

Tekst: Stan van der Lugt

Bobby Bingo Band bestaat uit een aantal zeer ervaren muzikanten die o.a. hun sporen hebben verdiend bij o.a. Doe Maar, Take It For Granted en Jarvis Perception. De curieuze bandnaam is afgeleid van een Engels kinderliedje over een hond met de naam Bingo. In 2011 verscheen in eigen beheer het goed ontvangen Shades Of Blue. No Delay verschijnt echter op Bluescompany, het nieuwe rootslabel van Marista.

No Delay opent met My No 1, een swingend popnummer met jazzy invloeden. Cry Me A River, bekend van Julie London, wordt fraai gezongen maar kan het origineel niet evenaren. Maar het is mooi dat deze jaren 50 klassieker weer eens onder de aandacht wordt gebracht. Met No Delay gaat het tempo omhoog, een fijne rocker met een groovende gitaarpartij. Never B Minor en Stormy Monday zijn stijlvolle bluesjes, terwijl Drops een instrumentaal eerbetoon is aan de surfbands uit de jaren 60.
Black Cloud en Choo Choo zijn lekkere uptempo songs, gevolgd door de ballad Broken dat gestoken is in een fraai arrangement en een mooie gitaarsolo kent. Het album sluit af met een rauwe boogie waarin ook nog even de bandleden worden voorgesteld.

No Delay zal ongetwijfeld bij de platenboer zijn terug te vinden tussen de overige bluesalbums, maar Bobby Bingo is veel meer dan een bluesband. Naast blues en bluesrock schakelt de band moeiteloos over in andere stijlen, geholpen door de soepele vocalen van de Britse zangeres Linda Jarvis, die aantoont ook goed uit de voeten te kunnen in pop, rock en jaren 50 jazz. Daar komt nog bij het subtiele gitaarspel van John Dirven die de songs mooi doet inkleuren.

Linda Jane Jarvis – zang en toetsen
John Dirven – gitaar en zang
Carel Copier – drums en achtergrond zang