Recensie: Bob Malone – Ain’t What You Know

bob malone

Bob Malone – Ain’t What You Know
Format: CD/ Label: Delta Moon
Releasedatum: Maart 2009
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Walter Vanheuckelom

Bob Malone is een druk bezet man. Hij is een veel gevraagde pianist en accordeon muzikant en werkte al met veel grootheden samen, zowel studiowerk als mee op tournee. Momenteel is hij vaste man in de band van voormalig Creedence Clearwater Revival frontman John Fogerty. Bob Malone geboren en getogen in New Jersey, maar nu wonend in West Hollywood en getrouwd met Karen Nash ( ook een muzikante en tevens zijn muze) heeft toch nog tijd om eigen werk te schrijven en met zijn eigen band alle podia af te schuimen. Sinds 1996 heeft Bob al verschillende albums uitgebracht. Het ene al succesvoller dan de andere. Dit laatste album is zeker het beste dat hij al gemaakt heeft. Malone schreef acht van 10 nummers zelf. De overige twee nummers zijn covers. De muziek van Bob Malone definiëren is niet zo gemakkelijk. Het is geen echte traditionele blues, maar het leunt er wel kort tegenaan. Het mooie is dat Bob Malone moeiteloos kan overschakelen van blues, naar boogiewoogie, soul, classic rock of een popsong. Ze klinken allemaal uitstekend en vullen elkaar goed aan. Bob heeft een mooie stem en is iemand die zich steeds volledig geeft. Het is een partybeest op het podium. Zelf noemt hij zijn muziek nogal eens muziek uit de moerassen van New Jersey maar die dan wel swingt met de ziel van New Orléans. Een bekende Amerikaanse recensist schreef over Bob Malone ” Neem de blues geloofwaardigheid van Dr John , het liedjes schrijven van Jimmy Webb en de vaardigheden van Elton John in zijn
beginperiode en je hebt Bob Malone “. Een mooier compliment kan je moeilijk krijgen.

De cd opent met ” Why Not Me “. Een soulvol bluesnummer met een vocale sterke Bob en een mooi refrein en met goede backingvocals van een paar sexy vrouwenstemmen. Een heel aanstekelijk nummer met mooie arrangementen en ook knappe blazers. Het zeemzoete ” Butterfly ” en ” Small Girl ” zijn beide prachtige liefdesliedjes en tevens een ode aan zijn vrouw en muze Karen. Knap toetsenwerk en dito gitaarsolo in ” Small Girl “. Kenmerkend in het breekbare ” No One Can Hurt You ” zijn het toetsenwerk en ritmische percussie. Bob beschikt over een heel sterke ritmesectie. De cd is ook prima gemixt en heeft een excellent geluid met oog voor details. De titelsong ” Ain’T What You Know ” is een boogiewoogie song met de koperen blazers die zich weer heel goed werk leveren. De gitaar die telkens korte maar de juiste akkoorden speelt.

Met ” Stay With Me ” heeft Bob een oude song van The Faces vanonder het stof gehaald. Hij heeft van deze rocksong een vollere versie gemaakt. Voor mij klinkt deze beter dan het origineel. Vette gitaarsolo en natuurlijk hoe kan het ook anders, sterk werk van Bob op de toetsen. De combinatie van de piano en de leadgitaar klinken perfect. Wondermooie arrangementen vinden we terug in ” Saint Christopher “. Strakke drums en baslijnen op ” Cold Cold Ground “. Bob weet alles juist te doseren. Ook weer in deze song juist genoeg blazers en backing vocals. Een waardige afsluiter van deze knappe cd is de Robbie Robertson cover ” Up On Cripple Creek “. Een song waar je moeilijk stil kan bij blijven.

Deze cd is zeer zeker een aanrader. Ook goed nieuws is dat Bob Malone plannen heeft om dit jaar naar kleinere clubs in Europa te komen. Hij vertelde me dat hij ook graag in Brussel of Amsterdam zou spelen. Als dit het geval moest zijn dan mag je dit toetsenwonder met zijn krachtige stem zeker niet missen. En dan kan je ook live genieten van al deze lekkere songs die op ” Ain’T What You Know ” staan.

1. Why Not Me
2. Butterfly
3. Small Girl