blues-company-old-new-borrowed-but-blues

Blues Company Old, New, Borrowed But Blues – 40 Years On The Blues Highway
Format: CD / Label: In-Akustik
Releasedatum: 21 oktober 2016

Tekst: Martin van der Velde

Het ontstaan van de Blues Company voert terug naar Joegoslavië, wanneer na de tweede wereld oorlog de familie Todorovic het land ontvlucht en zich in Duitsland vestigt. In 1951 komt hun zoon Todor, ook wel Tosho genoemd in Lingen, Emsland ter wereld. Todor groeit op in een gezin waar altijd muziek aanwezig is en al op jonge leeftijd ontdekt hij zijn liefde voor de blues. Om zich in muziek te ontwikkelen volg hij een klassieke studie aan het conservatorium in Osnabrück. In die tijd beperkte een dergelijke studie zich tot klassieke muziek. Hoewel klassiek opgeleid blijft de blues aan hem trekken en zo richt hij samen met pianist Christian Rannenberg in 1976 de Christian Rannenberg Blues Band op, die al snel wordt omgedoopt in de Blues Company. In 1980 neemt de band zijn eerste plaat op, een live album dat goed door de pers ontvangen wordt. In 1982 volgt de LP ‘Ich Hab´Den Blues Schon ´n Bisschen Länger’, die op het Rockport Records label verschijnt. Na de opname van deze plaat sluit een tweede vaste waarde zich bij de band aan. De in Engeland geboren zanger gitarist Michael ‘Mike’ Robert Titré heeft een Dominicaanse vader en zodoende wordt de Jamaica- en Reggae-feeling hem met de paplepel ingegoten. In de loop der jaren ontwikkelt Mike zich als co-bandleider, tekstdichter en componist binnen de band. Daarnaast neemt hij regelmatig de baspartijen voor zijn rekening, blaast een stevige partij mondharmonica en bespeelt hij de slidegitaar, een techniek die hij heeft geleerd van Amerikaanse artiesten die Europa aandeden voor hun optredens en hij houdt daarmee de Delta roots traditie binnen de Blues Company in stand (luister eens naar ‘The Quiet Side of…’ uit 2006 op Inak Records). De band heeft zelf ook altijd oog gehad voor authentiek Amerikaanse bluesmuzikanten en nodigt hen uit om op hun albums mee te spelen. Zo leveren Louisiana Red en Gary Wiggins een bijdrage aan So What uit 1988 en vinden we Luther Allison, Bob Hardy en Johnny Heartsman terug op  ‘Damn! Let´s Jam’ uit 1991. Op Public Relations uit 1993 verzorgen onder andere Carey Bell, Joanna Connor en Big Jay McNeely waardevolle bijdrages. Al die jaren heeft de Blues Company zicht verbonden aan het In-Akustik label, een exclusieve samenwerking die al vanaf 1987 stand houdt.

Nu, vele optredens en cd/dvd opnames verder viert de band hun 40-jarig bestaan met het uitbrengen van de cd ‘Old, New, Borrowed But Blues: 40 Years On The Blues Highway’, een opname die werd vastgelegd in de SWR Funkhaus studio in Mainz. De band start met een nieuwe, Got To Move On, een funky gespeeld nummer waarin The Fab. BC Horns bestaande uit Uwe Nolopp op trompet en flugelhorn en Volker Winck saxofoon en klarinet gelijk aan de bak mogen. Twee door de wol geverfde muzikanten die beiden naast de Blues Company als uitvoerend- en studiomuzikant actief zijn en op talrijke cd’s terug te horen zijn. Het is tijd voor een geleende, het jazzy en relaxed klinkende Brother, Where Are You origineel van Oscar Brown Jr. waarin de uitstekende zanger Toscho prima backing vocals ondersteuning krijgt van Seda Devran en Maria Nicolaides, oftewel The Soul Sistaz. Ruimte voor slide gitaar in de kalm rockend The River, een nummer van Todor Todorovic. Junior Wells Messing With The Kid staat als een huis en het is genieten van de zeer fraaie gitaar solo van Toscho. Nog zo’n klassieker Hideway van Freddie King, hier gecombineerd met Hank Mancini’s Peter Gunn Theme dendert de speakers uit. Gevolgd door twee fijne covers, Black  Night van Jessie Mae Robinson en Ganster Of Love van John Jacob ‘Johnny Guitar’ Watson. T’s Boogie swingt er heerlijk op los met fraaie korte solo’s van bassist Arnold Ogrodnik, de in 1977 in Polen (Oberschlesien) geboren bassist die sinds 2008 in de Blues Company speelt en drummer Florian Schaube. Publiekslieveling Schaube verzorgt sinds 2000 het slagwerk in de band. A Little Bit Of That wijkt qua sound totaal af van de rest van de songs door het gebruik van een eufonium, ook wel tenortuba genoemd door Uwe Nolopp en een klarinet door Volker Winck, hierdoor krijgt het geheel een old school New Orleans soundje. Een leuke verrassende track op dit album. Mike Titré  neemt de zang waar in de combi song Baby, Please Don’t Go / I’m A King Bee en vult daarnaast prima aan op harmonica. De ballad Lukas Lullaby is een tweede instrumentaal gespeelde track op dit album. Heerlijk slide gitaarwerk van Mike  Titré  in de laatste track Walking Blues origineel van Robert Johnsons, waarin Titré ook nog eens de vocalen verzorgt. Met ‘Old, New, Borrowed But Blues: 40 Years On The Blues Highway’ toont de Blues Company aan nog vol energie te zitten en zeer flexibel te zijn. De band speelt een variatie aan bluesstijlen, die allemaal een Blues Company bewerking krijgen en zo een geheel vormen. Niet verwonderlijk dat de band de nodige onderscheidingen als Vierteljahrspreis der deutschen Schallplattenkritik en German Jazz Award (beiden meerdere malen) hebben binnen gesleept. Deutsche gründlichkeit zie ik u denken?…nee……perfectionisme is het juiste woord. Een band die zich onderscheidt, maar ook een band die we helaas te weinig op onze Nederlandse bluespodia tegen komen.

01. Got To Move On
02. Brother, Where Are You
03. Move To The Groove