Blues Blues Christmas

Blues Blues Christmas Vol. 4 1925-1962, Various artists
Label: Document Records

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Vorig jaar al verschenen, maar nu pas in mijn handen: volume 4 in de serie Blues Blues Christmas. Te laat voor afgelopen kerst óf mooi op tijd voor de komende kerst. Ik houd het op het tweede. Deel 4 is – net als de vorige volumes – een dubbel-cd met rammelende, hartverscheurende en opzwepende Christmasblues, deze keer uit de jaren 1925 – 1962.

Kerstmis en blues: dat betekent doorgaans maar één ding. Hartverscheurende songs over mislukte liefde óf opgewekte nummers over gelukte liefde. Blues Blues Christmas Vol. 4 bevat beide categorieën. Slowblues over een relatie die uit is of uit dreigt te gaan en waarbij de zanger de tranen uit zijn gitaar (of piano) perst; treurige liedjes waarbij je automatisch naar de fles grijpt om je verdriet te verdrinken of juist jubelende tracks waarbij de performer het bijna uitbrult van geluk.

Blues Blues Christmas Vol. 4 1925-1962 biedt 40 tracks op twee cd’s met nummers die het verdrietigste en ook het vrolijkste van kerst laten horen. Is er een betere manier om de miserie maar ook de opgewektheid van die christelijke feestdagen te bezingen dan in een blues? Het fijne van deze release – vergeleken met de vorige edities – is dat er vooral ‘vergeten’ artiesten als Charles Brown, The Marquees, Ward Singers, Golden Gate Quartet, The Cadilacs en Bill Lacey op beide platen staan. Niet dat de grote namen vergeten worden. Op volume 4 zijn bijvoorbeeld ook Freddie King, The Drifters, Champion Jack Dupree en Bob Wills terug te vinden, maar het gros op deze release is opgedoken uit de kelder van vergeten namen.

Op het album is een grote variatie aan blues en bluesgerelateerde songs te vinden die variëren van snotteren tot swingend. Janken is Christmas Time Blues — Roy Milton (niet te verwarren met John Lee Hookers Christmas Time Blues) door de droef spelende piano, gitaar en blazerssectie en de treurige tekst. Brullen is ook Santa Claus Blues van Peetie Wheatstraw, Christmas Eve Baby van Johnny Moore’s Blazers, Can This Be Christmas van The Falcons en After New Year’s Eve van The Heartbeats. Mijn favoriet is Christmas in Heaven van Billy Ward & His Dominoes met Jackie Wilson (die net Clyde McPhatter had vervangen als zanger in de groep) in de leadzang. Het nummer schuurt en brandt, maar dat komt door de fenomenale vertolking van Wilson en niet door de tekst, die juist zeer opbeurend is.

Naast jammerende kerstblues (en vooruit, ook een paar songs over Nieuwjaar) staan er ook flink wat vrolijk opzwepende songs op. Please Come Home for Christmas van Charles Brown en I Hear Jingle Bells van Freddie King zijn meeslepende blues, Jingle Bells van Arthur Guitar Boogie Smith’s Sensational Trio is instrumentale blues die neigt naar jazz en beïnvloed lijkt door Django Reinhardt. Santa Claus Rock and Roll van Kathy & Jimmy Zee is rammelende rock ‘n roll, Cowboy Santa Claus van de Prairie Ramblers en Christmas Eve van York zijn fijne country-flavoured nummers waarbij de voetjes van de vloer gaan en Cool Cool Christmas van Bobbie & Boobie rocken stevig de boxen uit. Ook mooi: de verschillende gospelblues op deze releases. Ronduit prachtig en bijna sacraal zijn de songs door Ward Singers, The Middle Georgia Four, Golden Gate Quartet, The Victory Five en Angelic Gospel Singers.

Blues Blues Christmas Vol. 4: 1925 – 1962 is wederom een erg fijne release.

CD 1
1. Please Come Home for Christmas — Charles Brown 2:51