Recensie: Blue Monday Blues Jam – 30 Years Blue Monday Blues Jam

Blue Monday Blues Jam – 30 Years Blue Monday Blues Jam
Format: CD / Label: Pogo Pop Musik
Releasedatum: 1 februari 2017

Tekst: Martin van der Velde

Dertig jaar een sessie op maandag avond in stand houden, dat is op zich al een bijzonder gegeven. In 1986 begint Christian Rannenberg naar Amerikaans voorbeeld de Blue Monday Blues Jam in de Pink-Piano in Osnabrück, Duitsland. Na het sluiten van de Pink Piano in 2001 wordt de sessie verplaatst naar de Lagerhalle in Osnabrück. 15 jaar geleden verscheen al de cd ‘1 st Annual Anniversary Night’, een live opname in de Lagerhalle waaraan destijds een keur aan muzikanten meewerkten die we nu ook weer terugvinden op het zojuist verschenen album. Maar ook Doug Jay, Frank ‘Paris Slim’ Goldwasser en Memo Gonzalez verzorgden bijdrages aan deze uitstekende productie. Maar al eerder, in 1996, tien jaar na het ontstaan van de sessie verscheen The Pink Piano Allstars cd ‘Fool’s Paradise’, met uiteraard Christian Rannenberg aan de piano, maar ook Tom Vieth, Kai Strauss, Gerd Gorke, Tommy Schneller. Jimmy Reiter, Todor Todoroviv en Udo Hartmann werkten al aan dat album mee. Al deze muzikanten horen we nu ook weer terug op ’30 Years Blue Monday Blues Jam’. Waar de ‘1 st Annual Anniversary Night’ nog een live registratie betreft daar wordt nu gekozen voor een studio opname.
In augustus van het afgelopen jaar worden drie dagen achtereen de opnames voor dit album in de Mühle der Freundschaft studio in Bad Iburg vastgelegd. Tommy Schneller trapt af met Jammin’ On A Monday Night, een vlotte rocker met solo ruimte voor de gitaristen Jimmy Reiter en Kai Strauss, waarmee de vaart er meteen goed in zit. Dit plan wordt doorgetrokken in Bootje Woohtje Baby, een track van Angela Brown met onder andere ondersteuning van pianist Chris Rannenberg en Tommy Schneller op de saxofoon. In Experienced Loser neemt Jimmy Reiter naast de gitaarpartijen de vocalen waar, om vervolgens met Kai Strauss Chris Rannenberg te ondersteunen in diens I Got A Feeling. Dan volgt Bright Girl, een track gezongen door Tom Vieth, wat heeft die man een heerlijke stem. Hij lijkt zo weggetrokken te zijn uit de hoofdstad van de blues, Chicago blues op zijn puurst! Even gas terug in Bern’s Blues de tweede track van Angela Brown waarin we naast de trekker van dit project Udo Hartmann op basgitaar Alex Lex op slagwerk terugvinden. Deze uitstekende drummer verzorgt het slagwerk op het merendeel van alle nummers op deze cd. Alle ruimte voor zowel het gitaarwerk als de zangpartijen voor Kai Strauss in Down At The Blues Jam, een rol die hij ook op eist in Put That Bottle Down. Burkhard Ellger brengt een fraaie vertolking van Stagger Lee Revisited, een song die uiteraard verwijst naar het al om bekende Stagger Lee, die voor het eerst in 1923 door Fred Waring’s Pennsylvanians werd vastgelegd en daarna ontelbare uitvoeringen kent.
De eerste harmonica klanken klinken door op Bone Cracking Blues, Gerd Gorke verzorgt naast de zang het stevig blaaswerk op deze vlotte boogie. Naast Christian Rannenberg is Tommy Schneller man van het eerste uur en verzorgt naast de vele saxofoon bijdrages diverse zangpartijen op deze release. Schneller beschikt over een zeer aangename en herkenbare zangstem, samen met Dieter Kuhlman op alt saxofoon en Jürgen Wiechering op bariton saxofoon legt hij een heerlijke blazersarrangement neer in Found A New Woman en Hey Sweet Mama. Nog zo’n klepper uit het blues circuit van Osnabrück, die uiteraard niet mag ontbreken op deze uitgave, Todor ‘Toscho’Todorovic, de altijd uiterst relaxed zingende bandleider van Blues Company die ook nu weer met If I Ever Get Lucky een uitstekende bijdrage levert op deze cd. Na het instrumentaal gespeelde Rainer’s C-Moll Swing met Rainer Achterholt op de gitaar brengt Andre Werkmeister met No More Walking In The Rain ons naar het eind van dit uitstekende project. ’30 Years Blue Monday Blues Jam’ is een uiterst verzorgde productie geworden waaraan vele muzikanten een bijdrage hebben geleverd.

De cd kent een fraaie uitvoering met de nodige bezetting informatie en vele kleuren foto’s om een goed beeld te krijgen hoe het er in de studio Mühle der Freundschaft aan toe is gegaan. Ondanks de vele muzikanten, met ieder zijn eigen geluid klinkt de productie als één geheel en sluiten de nummers naadloos op elkaar aan. Genieten van het begin tot het eind!

01. Jammin’ On A Monday Night
02. Bootje Woohtje Baby
03. Experienced Loser