BloYaTop – Groove Control
Format: CD – Digital / Label: TOP Records
Releasedatum: 30 november 2018

Het motto van de band BloYaTop uit Sittard is “why waltz, if you can rock and roll”. En dat is een waarheid als koe! Rocken kan dit trio namelijk als beste! Zij zijn inmiddels aan hun vierde album toe en hun geluid is ongenadig hard en tegelijkertijd ook funky en melodieus.

Paul Huge (drums), Mark Ferguson (gitaar) en Mr. E (zang, bas) leveren een album af met dertien nummers waarin het geluid van hardrockers als Van Halen en Ted Nugent, en de nodige stonerrock bands, is terug te vinden.

Ze gaan er gelijk ongenadig hard tegenaan in de opener Groove Control. Een pompende rocker met een zeer massief geluid (a la 70’s band Mountain) met brute riffs, zeer intense zang en gierende gitaarsolo’s. Een nummer, dat in één harde klap meteen je aandacht te pakken heeft. De band gunt zichzelf geen rust want pompt onverstoorbaar verder in Monster Movie. Een massieve boogie van een zeer log karakter. Om in de stijl van de titel te blijven, een monsterlijk harde pomper. Een nummer, dat fans van het werk van Eddie Van Halen ook zomaar eens zou kunnen aanspreken!
De funk doet zijn intrede in de snoeiharde funkmetal van Use It Or Lose It met sinistere zang van Mr. E en branderig gitaarwerk. De sfeer blijft funky in Catch Me If You Can. Dit nummer klinkt dermate hard en log dat er zelfs aan een funky soort Black Sabbath rock gedacht kan worden. Een onmogelijke combinatie, dacht ik altijd, maar dit ronkende en schroeiende nummer toont aan dat het wel degelijk kan!
BloYaTop is gewoon niet te stoppen want ze rocken gewoon door in Coffee After Seven, een nummer, dat een zelfde drive heeft als “Freedom” van Jimi Hendrix. In het intro van Nightclubbing lijkt de band even op adem te komen maar al snel ontvouwt zich weer een logge massieve rocker met een geluid, dat wederom in de buurt van de stoner rock komt. Mark’s gitaar giert en jankt alle kanten op. Het massieve geluid wordt even vaarwel gezegd in Danger Honey en maakt plaats voor een hoekig groovend funky nummer van een flink melodieus gehalte en met schroeiend gitaarwerk.
Het gas gaat er daarna weer fink op in de pomprock van Heels Of Fortune waarin het opwindende geluid van de beginjaren van Van Halen terug te horen is. En dan wordt ineens de akoestische gitaar er bij gepakt in het intro van Apocalyptic Peptalk Blues maar voor je het weet wordt al pompend de band’s afkeer van Apocalyptic Peptalk over ons heen gestort met prachtig psychedelisch gierend gitaarwerk. De log broeiende pomper Not Fade Away klinkt zeer krachtig en heeft een meebrulbaar refrein. De akoestische gitaar keert weer terug in Going Down en blijft nu ook. Een akoestische ballad a la Whitesnake/Vandenberg.
Na het funky en logge Tornado Sally met zijn stomende versnelling sluit de band het album akoestisch en bluesy af met Lonely At The Top.

BloYaTop bewijst met hun nieuwe album dat we hier te maken hebben met een zeer opwindende, harde en energieke formatie uit het zuiden des lands.

01. Groove Control