Recensie: Blindside Blues Band – From The Vaults

Blindside Blues Band – From The Vaults
Format: CD – Digital / Label: Grooveyard Records
Releasedatum: 27 juli 2018

Soms krijg je een cd op je bureau waarvan je na een luisterbeurt denkt hoe ga ik deze cd recenseren, van een leesbaar verhaal voorzien die recht doet aan de artiest en zijn muziek. Als de betreffende artiest met een cd komt aanzetten als ‘From The Vaults’, een collectie rare tracks, dan zou het kunnen zijn dat hij nog een contractje had liggen wat hij moet uitdienen voordat hij naar een andere maatschappij kan overstappen. Of hij heeft een writersbloc, dat er niets goeds uit je handen wil komen maar dat je toch verplichtingen hebt. Ik zeg niet dat het zo is maar het zou kunnen.

Hoe dan ook, de verzameling nummers die de Blindside Blues Band hier aan deze cd heeft toevertrouwd zijn van hun klassieke recept. De tegen de heavy metal aan schurende bluesrock vol scheurwerk wordt ook op deze cd gebezigd. Mike Onesko blijft een meester in het heavy bluesy gitaar geweld. Al sinds zijn start in 1993 bij Shrapnel Records trakteert hij ons op zijn gitaar solo’s. Ook op dit laatste werkstuk. Een elftal nummers, vier stukken die nog op de plank lagen, een vijftal covers en twee live opnames.

Het grappige van die covers is de cover van de Nederlandse hardrock band Bodine. Degene die Bodine niet kennen, Bodine was de band waarbij Arjen Lucassen, de grote man achter Aryeon, zijn eerste stappen op de muziekpodia zette. Als jongen kan ik me de optredens van Bodine begin jaren tachtig in de lokale jeugdsoos nog goed herinneren.
New York City Streets is het nummer dat Blindside Blues Band hier neerzet en heeft die klassieke jaren 80 hardrock stijl, hier mooi uitgewerkt. Naast Bodine zijn covers te horen van Black Sabbath, Cream, Montrose en Mountain. Zeker White Room van Cream krijgt hier een puike uitvoering. De twee live nummers zijn ook niet te versmaden, Renegade van hun eerste plaat, en een veertien minuten durende Blues Jam, hier wordt volop geïmproviseerd, top gitaar- en baswerk en een toffe drum solo.
De overige vier nummers zijn nooit eerder uitgebrachte tracks, de openingstrack Poison en het tweede nummer, Working Till I Die, zijn recht toe rechtaan blues stampers. Maar met Blue Galaxy zet Mike Onesko alle registers nog eens open. Geijkt op het werk van gitaarhelden Joe Sartiani en Steve Vai, doet de Blindside Blues Band hier hun duit in het zakje van de instrumentale heavy metal, smullen voor de gitaar liefhebbers. De eveneens instrumentale afsluiter Times Fade Away roept dan weer van die Pink Floyd sferen op, ook werelds.

Afsluitend kan ik concluderen dat ondanks dat er weinig samenhang in de nummers zit, het niet wegneemt dat er voor de liefhebber van een stevig potje gitaarrock genoeg te genieten valt.

01. Poison
02. Working Till I Die