Recensie: Bleeding Harp – Truth

Bleeding Harp – Truth
Format: CD – Digital / Label: Red Rover Records
Releasedatum: 1 mei 2018

Dit is een ietwat verwarrend album. Verantwoordelijk hiervoor is de band Bleeding Harp uit Los Angeles. Een band, aangevoerd door zanger en harmonicaspeler Paul Valler en verder bestaand uit de gitaristen Jeff “Big Red” Marshall en Jeff Kollman (ex-UFO), bassist Kevin Chown, druimmer Andy Sanesi en toetsenist Lao Tizer.
De verwarring ontstaat omdat het eerste deel van het album bestaat snoeiharde bluesrock met invloeden als Jimi Hendrix maar ook The Cult en Living Colour.

De band doet gelijk de bandnaam alle eer aan in Breakin’ Me Down waarin Paul Valler zijn harmonica laat huilen en gillen in de beste Magic Dick traditie. Het onverwachte melodieuze gedeelte in dit nummer haalt de vaart enigszins uit het nummer. Truth is een log groovend heavy bluesrock nummer met een ietwat psychedelisch geluid. Hierdoor komt het geluid van The Cult bovendrijven. Hier zorgt de piano onderbreking ervoor dat de prettige groove enigszins stagneert. Nadat een pruttelende motorfiets weggereden is start Live To Ride, een funky bluesrock nummer met een hoog Living Colour gehalte waarin het vlammende gitaarwerk centraal staat.
Doug Pinnick, van King’s X, treedt als gast aan in de cover van het Allman Brothers Band nummer Whipping Post. De versie van Bleeding Harp is zwaarder en funkier met de scheurende harmonica, die de strijdt aan gaat met de twee harde bluesgitaren en fier overeind blijft. Hierna brengt de band een heel ander geluid. Het heavy geluid van de voorgaande nummers is geparkeerd om ruimte te maken voor meer soulvolle blues in het loom swingende I Can’t waarin de broeierige harmonica volledig tot zijn recht komt. Ook hier kon de band het weer niet laten om wat melodieuze elementen door het nummer te mengen. Something You Never Had is nog zo’n loom funky bluesnummer met prachtig zwevende twingitaren. Dit nummer is in de stijl van Delbert McClinton. Deze Delbert McClinton coverde ooit de Temptations klassieker I Can’t Get Next To You (ook ooit prachtig gedaan door The Jess Roden Band). Ook Bleeding Harp waagt zich aan deze klassieker. Hun luie uitvoering wil echter niet echt lopen en klinkt wat stroef.

Ik weet niet of Bleeding Heart met deze zeven nummers wilde aantonen dat ze zowel stevige bluesrock als lome soulvolle rhythm & blues aan kunnen. Voor mij klinkt het eerste (harde) deel het meest overtuigend en ik hoop dat ze op deze voet verder gaan.

01. Breakin’ Me Down
02. Truth
03. Live To Ride