Recensie: Black Wolf Mountain – Black Wolf Mountain

Black Wolf Mountain – Black Wolf Mountain
Releasedatum: 14 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Black Wolf Mountain is een band uit Arizona die pas in de zomer van 2017 het levenslicht zag. Het gelijknamige debuut is de eerste release van de groep en is geproduceerd door frontman John Adams en in eigen beheer uitgebracht.

Het album is doordrenkt van hardrock en heavy metal, met slechts een vleugje bluesrock. De sound is het beste te vergelijken met Black Label Society, White Zombie en Mötley Crüe. Alleen qua niveau komt de groep zeker niet in de buurt van deze grote namen. Het schort nog aan ervaring. In deze formatie moeten de leden nog groeien en zich ontwikkelen. Dit hoor je met name aan de recht toe recht aan ABC drumpartijen van de jonge Dylan Kidner. Het klopt allemaal wel, maar het is simpel, zonder poespas en moeilijke dingen die je juist in dit genre wel graag zou willen horen om het allemaal wat spannender te maken. Ook bij de andere jonge hond, bassist Alex Cabaccang, ontbreekt het nog aan ervaring. Al is dat soms lastig te beoordelen omdat in bijna alle liedjes de bas overstemd wordt door gitaren en zang. Een puntje van kritiek op de productie en de mix en mastering van het album dus.
De twee oude rotten in het vak, zanger en gitarist John Adams en gitarist Jack DuChene, hebben duidelijk meer kaas gegeten van hun muzikantenvak. Al laat soms de zang van Adams nog wel wat te wensen over, met name op het gebied van emotie en eigen stemgeluid. Hij zingt soms wat te laag waardoor het geforceerd klinkt en het komt niet echt binnen. Hij vertelt geen verhaal. Zijn sound en het verhaal dat hij uitdraagt zouden beter uit de verf komen als hij gewoon zijn natuurlijke stemgeluid gebruikt. Want je hoort dat het er wel in zit.
Het snaarwerk van beide heren daarentegen, maar met name van DuChene, is wel heel goed. Het is herkenbaar, strak, staat als een huis, bevat goede rock licks en past helemaal in het hardrock/heavy metal sfeertje.

De groep als geheel moet nog flink wat meters maken om aan bands als Black Label Society en White Zombie te kunnen tippen. Er moet in ieder opzicht meer diepgang en bezieling in de muziek komen en de heren moeten beter op elkaar ingespeeld raken. Voor nu heeft Black Wolf Mountain een aardig debuut afgeleverd, maar in de toekomst heeft de productie van een eventuele opvolger wel een frisse kijk nodig van een buitenstaander die ervoor zorgt dat alles klopt, dat iedereen goed en duidelijk te horen is en die de moeilijkheidsgraad wat omhoog stuwt.

01. Bringin’ Hell
02. The Swamp Is On Fire
03. Save Your Son