Black Tropics – Black Tropics
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 9 maart 2019

Maak kennis met de Zwitserse muzikale lawine Black Tropics. Een trio uit Lausanne, dat bestaat uit de heren Yvan, Chris en Alex. Achternamen vinden zij waarschijnlijk niet belangrijk. Deze heren debuteren met een album dat onwaarschijnlijk hecht en vooral hard klinkt.
De logge zoemende gitaar- en basgeluiden vliegen je om de oren en in het geluid van de band zijn invloeden terug te vinden als Muse, Franz Ferdinand maar ook spacerock geluiden van Hawkwind, psychedelische rock a la Pink Floyd en de betonrock van Motörhead.
Gitaarsolo’s zijn niet echt belangrijk in deze band. De mannen bundelen daarentegen al hun energie, die er dan vervolgens in één keer verpletterend hard uit spat.

Het album opent met Dragon Blood, een zwaar zoemende en dreunende rocker met een verpletterend massief geluid. Meng het geluid van Muse eens met dat van Franz Ferdinand om een idee te krijgen hoe deze overweldigende opener klinkt. Tornado opent log en funky met wederom een baggervette bas. Dit nummer klinkt dermate zoemend dat dit nummer ook zo maar eens zou kunnen aanslaan bij de stoner rockers onder ons.
Heel even doen de riffs van Devil’s Kings mij denken aan “Everything’s Alright” van de 60’s band The Mojos maar dat zal de leeftijd wel zijn! Die herinnering is al gauw weg als het nummer verder gaat als een staccato rocker, die al stomend alles op zijn weg verplettert. Een dreunende zoembas en een nerveus riffende gitaar zorgen in Pacific Air voor een heel apart, haast funky, geluid. De bulderende riffs blazen je haast van je stoel!
De fuzzriffs stampen daarna weer op volle kracht voorbij in Temporal Distortion. Mijn hemel, wat een heerlijk muzikaal geweld! Het massieve geluid wordt in Light Years Away even geparkeerd om plaats te maken voor een haast Pink Floyd-achtig spacerock nummer met donker uitwaaierende gitaarpartijen. Daarna gaat de band toch weer volle kracht vooruit in de waanzinnig pompende rocker Black Tropics waarin elelemeten uit de muziek van Hawkwind en Muse terug te vinden zijn. Funky fuzzrock blijkt mogelijk te zijn in Outlaw met zijn zoemende grooves en verpulverende rockexplosies. In dit nummer is zowaar een gitaarsolo te horen, vol distortion.
Dust opent met smerige Johnny Thunders-achtige gitaarriffs en is een hoekig stotend, en dus funky, nummer, dat zwaar gonst en piept. Blue Dot wordt ingeleid door een spacey synthesizer en is een zeer zwaar voortslepend spacerock nummer.
Het album wordt afgesloten met de opwindend pompende mix van fuzz en spacerock in Invaders.

Ik ben compleet murw gebeukt door dit album maar heb wel een zeer gelukzalige grijns op mijn gezicht!

01. Dragon Blood