Black Market III – Dashboard Jesus
Format: CD / Label: Rip Cat Records
Releasedatum: 16 november 2018

Ik zit mij hier een partijtje ernstig diep te schamen. De band Black Market III is namelijk al toe aan haar vijfde album en de band was nu toe volledig aan mijn aandacht ontsnapt! En dat is eeuwig zonde want we hebben hier te maken met een trio uit San Diego, CA, dat zich bezighoudt met een rauw soort Americana. Rauw en ongepolijst met flinke invloeden vanuit de blues, soul en gospel.

Scottie Blinn (zang en gitaar), Roxanne Coverdale (zang, bas) en Alan West (drums, percussie) worden op nieuwe album bijgestaan door een leger aan gastmuzikanten waarvan ik Roni Lee (ex-Venus & The Razorblades), Anson Funderburgh, Joey Harris (ex-Beat Farmers) en pianist Carl Sonny Leyland noem.
De invloeden van het trio komen uit de blues en het werk van the Black Keys, Los Lobos en Tom Waits. De laatstgenoemde invloed wordt vooral veroorzaakt door het zeer percussieve gedrum van Alan West, die daarvoor o.a. een gong en pannendeksels gebruikt.

Er wordt geopend met een cover van het Otis Blackwell nummer Daddy Rollin’ Stone. Deze krijgt een lui schuifelende versie waarin het gruizige, Huey Lewis-achtige stemgeluid van Scottie en diens broeierige gitaargeluid opvallen. Ook I Wouldn’t Treat A Dog (The Way You Treated Me) is een cover en wel van een soulklassieker die o.a. bekend werd in de uitvoeringen van Bobby “Blue” Bland en O.V. Wright. En dit nummer krijgt ook een heerlijk lui swingende versie waarin je Alan op de pauken en pannendeksels bezig hoort. Scottie heeft een voor dit nummer geweldige soulstem en perst er ook nog een rauwe gitaarsolo uit. Roxanne neemt de zang over met haar krachtige stem in het dreigende en trage Your Love Is SoCruel met bronstige harmonica en een zinderend geluid.
When The Sun Goes Down is een rauw en traag bonkend Americana nummer dat qua geluid ergens tussen The Black Keys en X (de oude band van John Doe) in zit. The House Of The Rising Sun kennen we natuurlijk allemaal van onze eerste gitaarlessen. Scottie, Roxanne en Alan zingen deze traditional gezamenlijk in een desolate versie met sfeervol galmende gitaar en soulorgel.
Prelude is precies wat je ervan verwacht. Een instrumentaal tussennummer met sfeervol gitaarwerk en Alan op allerhande bekkens en de gong. Dan start het hoekige rauw stampende Black Roses in een traag, dreigend tempo. Een nummer met lichte “Spoonful” trekjes en snijdend hard gitaarwerk. Roxanne zingt het Spaanstalige Regresare, dat door zijn Tex Mex trekjes richting het werk van Los Lobos trekt, compleet met accordeon! Ook zingt zij het loom groovende bluesrock nummer Live & Let Live met messcherp gitaarwerk. O Mary Don’t You Weep is een gospeltraditional waarin ook weer Tex Mex invloeden verwerkt zijn en waarbij Los Lobos dus ook weer om de hoek kijkt.
Het album wordt afgesloten met de countryblues Gallow’s Pole. Helaas kan ik je niet vertellen wie die geweldige, rauw klinkende zanger in dit nummer is door het ontbreken van enige info.

Liefhebbers van ongepolijste Americana vol blues- en gospelinvloeden hebben er weer een prima band bij!

01. Daddy Rollin’ Stone