Recensie: Black Hammer Voodoo – Dance Like A Windmill

Black Hammer Voodoo – Dance Like A Windmill
Format: CD – Digital / Label: BHV Records
Releasedatum: 29 september 2018

Het wordt dringen aan de top van de Nederblues scene want er is zojuist weer een nieuwe, zeer indrukwekkende band aangeschoven. Ik heb het dan over de band Black Hammer Voodoo. Een band, die bestaat uit een aantal zeer ervaren muzikanten. Zanger en bassist Michel van Leeuwen maakte in het verleden o.a. deel uit van Gruppo Sportivo, de Bombitas, De Dijk en Painting Over Picasso. Kim Snelten is de harmonicavirtuoos, die o.a. lid was van bands als Drippin’ Honey, The Jack Of Hearts en de band van Jeffrey Lee Pierce. Gitarist Sam Shine is wellicht iets minder bekend maar was al te horen in de band van Toni Child en in Vanessa Baker & The Electric Eclectics. En dan is er nog de Italiaanse drummer Francesco Libero.
Gezamenlijk zijn deze heren verantwoordelijk voor een onbehoorlijk hard en rauw bluesrock album waarin ook niet geschuwd wordt om andere muzieksoorten door de bluesrock heen te roeren.

Zo begint de albumopener Dance Like A Windmill bizar genoeg met Gary Glitter-achtige chants en gaat het daarna verder als broeierige bluesrock met Kim’s schroeiende bluesharp en snijdend gitaarwerk. Een dreigende en snoeiharde mix dus van glam en bluesrock en dat werkt verrassend goed! Mouse In A Wheel is een traag bonkend bluesrock nummer met een smerig en gemeen hard geluid. Hierin kom je zowel het smerige bluesgeluid van The Bintangs of The Pretty Things tegen als dreigend schroeiende rock met wederom gierend gitaarwerk en rauw brullende bluesharp. Hallelujah I’m Looking Through Ya opent met een statig orgel en sluipt onheilspellend en vooral rauw bluesy voort met gillende harmonica, gluiperige zang en een smerig fuzzende gitaar. Een soort gemeen gluiperige gospelbluesrock dus. Daarna is het lomp beukende Breaking The Law aan de beurt waarin de neiging om eens iets crimineels te gaan doen als onderhuids kriebelend gevoel goed terug te horen is. Een crimineel goed nummer!
Wearing Shades heeft een hypnotiserende drive met Kim op zijn pompende harmonica, die het af en toe ook flink op een brullen zet. Man Without A Mission klinkt behoorlijk broeierig en verstikkend. Een trage logge rocker waarin Kim al huilend te horen is. Kim zet het flink op een brullen in de dreunende pompende bluesrock van Hands Off My Baby, dat ook nog eens voorzien is van brandende gitaarriffs.
Gonna Be Your Man is een staaltje funky bluesrock maar dan van het smerige soort met bijbehorende smerig gierende gitaar en loeiende harmonica. I Feel Love is een ingetogen langzame funky blues waarin een Black Crowes geluid vermengd lijkt met het geluid van The Wild Romance. Het op volle toeren rockende Suffer is een verpletterend nummer, dat meedogenloos hard klinkt. De traditional Catfish is de enige cover op dit album en wordt in een broeierig brandend, laag tempo gebracht met verschroeiend harmonicawerk en messcherpe gitaarlicks. Kim Snelten laat in Kick That Scum horen dat hij nog steeds één van betere Nederlandse bluesharp spelers is. Ook in dit voortraggende nummer is een mix van glam en bluesrock te horen. Right Now is daarna een vreselijk smerige funky bluesrocker met hevig vervormde gitaarriffs. Dat wordt gevolgd door de pompende bluesrocker Jam met de heftig pompende en zuigende Kim in de hoofdrol. In de brandende loeiharde bluesrock van Nothing blijft de huilende harmonica van Kim moeiteloos overeind.
De band neemt hevig swingend afscheid met de psychedelische Bo Diddley beat dreuner Nightly Dance.

Een zeer indrukwekkend en overrompelend bluesrock album van eigen bodem!

01. Dance Like A Windmill