Format: 2DVD, Label: Provogue Records, Datum Release: 24 Oct. 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Out Of TheBlack CountryThey Came…
A Band Of Brothers, A Communion Of Soul…
Glenn Hughes, Jason Bonham, Joe Bonamassa, Derek Sherinian…

De donkere stem in de trailer van deze dvd doet vermoeden dat het hier om een zeer belangrijke release gaat die kan wedijveren met het uitbrengen van, pak hem beet, een nieuwe episode na de Star Wars-trilogie.

‘I Am A Messenger… This Is My Prophecy’, brult Glenn Hughes in de naar de band vernoemde openingstrack.

In een jaar dat voor de Joe Bonamassa-fans al niet meer stuk kon, denk aan zijn solo-album maar ook aan de samenwerking met Beth Hart op ‘Don’t Explain’, zou je bijna voorbijgaan aan het feit dat diverse grote Europese festivals in 2011 werden verrast met de komst van deze heuse supergroup. Van zowel Hamburg als Berlijn zijn opnamen gemaakt met maar liefst 14 HD Cameras en in München is zelfs een clubshow volledig opgenomen. Van deze drie shows is een prachtige montage gemaakt en is in de uit 18 songs bestaande setlist te zien hoe de band onder leiding van bassist/zanger en bandleider Glenn Hughes, zo kort na de release van twee albums, een bijzonder hecht collectief vormt. Het grote aantal sterke eigen nummers dat hier voorbijkomt, rechtvaardigt de keuze om pas na het uitbrengen van het vervolgalbum een uitgebreide tournee te beginnen.

Sceptici die een clash van ego’s en daarmee een vroegtijdig einde van de band voorspelden, worden op meedogenloze wijze de mond gesnoerd door respectievelijk Hughes in een magistrale ‘Faithless’ en vervolgens door Bonamassa in het minstens zo mooie (en maar liefst negen minuten durende) ‘Song Of Yesterday’ waarin beiden laten zien het beste in elkaar naar boven te kunnen krijgen. Na het laatste akkoord is een duidelijke en wederzijdse blijk van waardering waarneembaar. Belangrijk is de gedegen rol van toetsenist Derek Sherinian die nergens op een hinderlijke of overmatige boventoon betrapt kan worden en die zich bovendien geheel in dienst heeft gesteld van de band. Zelfs in een welhaast psychedelische uitvoering van Bonamassa’s ‘Ballad of John Henry’ weet Sherinian de verleiding keurig te weerstaan. Hetzelfde geldt voor de weergaloze drumpartijen van Jason Bonham die meer dan ooit uit de voetsporen van zijn vader lijkt te treden. Bonham komt in tegenstelling tot eerdere projecten, met uitzondering van ‘In The Name Of My Father – The Zepset’, werkelijk optimaal tot zijn recht wat grotendeels te danken is aan de composities van Hughes en in iets mindere mate die van producer Kevin Shirley. Het is wellicht overbodig te vermelden dat een felle, agressieve uitvoering van de 38 jaar oude Deep Purple-klassieker ‘Burn’ niet bepaald misstaat in de set van Black Country Communion.

Hoewel de DVD / Blu-ray al enige tijd verkrijgbaar is en bijna dreigde onder te sneeuwen in de grote hoeveelheid belangrijke releases, verdient deze indrukwekkende ‘live rockumentary’ alsnog alle aandacht en is ‘Live Over Europe’, voorzien van een 28 pagina’s boekwerkje en een extra DVD met een ruim 20 minuten durende blik achter de schermen, de moeite van het aanschaffen absoluut waard.