Black Country Communion BCCIV

Black Country Communion – BCCIV
Format: CD – 2LP – Digital / Label: Mascot Label Group
Releasedatum: 22 september 2017

Tekst: Bert Ruisch

BCCIV: vier maal is scheepsrecht?

Ik weet niet hoe het jullie, BCC fans, verging na de aankondiging dat de band niet zou touren na het uitbrengen van de vorige plaat Afterglow” , in 2013 “wegens te volle agenda’s van Bonamassa en Hughes”, maar ik had er geen goed gevoel bij. Meestal is dat een eufemistische manier om te laten weten dat er ruzie is ontstaan en dat de band uit elkaar is gegaan. Iets, dat met de temperamentvolle Hughes niet voor het eerst zou zijn. Bovendien zijn zowel Hughes als Bonamassa redelijk “aanwezig” en is vooral Joe ontzettend druk geweest (en nog) met allerlei verschillende projecten en het opnemen en uitbrengen van diverse platen. Overigens net als Glenn, die ook bepaald niet heeft stilgezeten, maar toch erg graag had willen touren, net als Derek Sheridian en Jason Bonham.
Bovendien was ‘Afterglow’ niet het sterkste van de drie studioplaten en een live plaat, die overigens erg goed is, die het kwartet heeft uitgebracht sinds het overrompelende debuut in 2010. Ik had me er dan ook bij neergelegd dat er geen nieuwe plaat zou komen, m’n leven weer opgepakt, was andere bands gaan volgen en m’n verdriet een plekje gegeven (Sprak hij licht ironisch).

Groot was dan ook mijn verbazing toen er eind vorig jaar geruchten de ronde begonnen te doen dat er toch weer een nieuwe BCC plaat zou komen. Klaarblijkelijk was het “misverstand” tussen de beide heren uitgesproken en waren er agenda’s naast elkaar gelegd om schrijftijd voor nieuwe nummers vrij te maken. En verdomd, het bleek waar te zijn!  Vorig jaar, toen Hughes met Deep Purple werd geïnaugureerd in de Rock ‘n’ Roll Hall of Fame, (dat rare incestueuze feestje van de Amerikaanse rock-industrie waar middelmatige Amerikaanse bands opgenomen worden ten koste van oneindig veel betere Europese bands) werd hij gebeld door Bonamassa om hem te feliciteren en dat leidde tot een etentje, dat weer leidde tot het benaderen van Sheridian en Bonham, die allebei graag wilden, en het spel was op de wagen.

De nieuwe plaat, ‘BCCIV’ genoemd, is gemaakt volgens hetzelfde stramien als de eerste drie. Alle nummers zijn geschreven en van muziek voorzien door Hughes en Bonamassa in het huis van Hughes. Op 2 januari van dit jaar ging het kwartet de studio in en werden onder de productionele leiding van Kevin Shirley, bekend van o.a. Iron Maiden, Bonamassa en Journey, de tien nummers opgenomen die op de plaat staan, waarna de eindmix plaatsvond in Sidney.
Even voor die paar mensen die nog niet weten wie wat doet in de band: Joe Bonamassa gitaar en zang, Glenn Hughes bas en zang, Derek Sheridian toetsen en Jason Bonham drums.

In augustus werd als donderslag bij heldere hemel de single Collide gelanceerd en dat was een buitengewoon aangename verrassing. Een stevige riff als intro, ingeluid door een paar flinke klappen door Bonham, waarna Hughes begint te zingen met toetsenwerk van Sheridian daarachter. Dit klonk als Black Country Communion uit 2010, de oorsprong! Fantastisch dus.
Misschien niet eens zozeer omdat het (veel) beter is dan het werk op ‘Afterglow’, maar omdat het zolang geduurd heeft voor er nieuw werk werd uitgebracht. Hoe dan ook, ik was echt blij met wat ik hoorde en heb het nummer ettelijke malen gedraaid, in afwachting van meer. Dat meer kwam een paar weken geleden, toen ik de volledige plaat binnenkreeg. Digitaal, dat wel, maar toch…
Sindsdien is de hele plaat meerdere malen voorbij gekomen en bij elke keer afspelen werd ik een beetje vrolijker, want dit is wat ik hoopte en eigenlijk niet op rekende. Het is weer een “ouderwetsche”, goeie rockplaat geworden in de beste BCC traditie, bijna allemaal van de hand van Hughes, uiteraard verrijkt met een aantal mooie ballads, overduidelijk afkomstig uit de koker van Bonamassa.

Na opener Collide met het stevige Over My Head, gevolgd door de folkballad met een rocktwist The Last Song For My Resting Place, gezongen door Bonamassa.

Weet je, ik kan elk nummer individueel met jullie bespreken, maar ik ga dat niet doen. Of je nu naar Wanderlust luistert of naar Love Remains, elk nummer is sterk tot ijzersterk en uit duizenden herkenbaar als een BCC nummer. Maar dan wel met invloeden of zelf een lick of riff die “geleend” is van b.v. Led Zeppelin of Tony Iommi. Niks mis mee hoor, want je kunt veel slechter materiaal gebruiken.
De plaat eindigt met de ballad When The Morning Comes en is een mooie apotheose waar alle bandleden hun grote kwaliteiten ten gehore brengen. Zoals Glenn Hughes zelf in een aantal interviews heeft gezegd: “we are four guys, two guys who wrote the album, and we’re one band”.
Soms is de som van de delen groter dan het aantal. Bij BCC is dat het geval, zeker met deze nieuwe plaat. ‘BCCIV’ is een van de beste “classic” rockplaten die 2017 zal voortbrengen.

Mocht je Collide, de opener, nog niet gehoord hebben:

01. Collide
02. Over My Head
03. The Last Song For My Resting Place
04. Sway
05. The Cove
06. The Crow
07. Wanderlust
08. Love Remains
09. Awake
10. When The Morning Comes

Trouwens, zijn jullie ook benieuwd of ze gaan toeren met deze nieuwe plaat? Dan zou ik me daar nog maar niet al teveel op verheugen. Op dit moment zijn er drie optredens gepland. Twee in Engeland, waarvan eentje in januari in Wolverhampton, in the heart of The Black Country, waar zowel Glenn Hughes als Jason Bonham vandaan komen en waar de band zijn naam aan dankt. Het tweede concert staat gepland in Londen en het derde voor de bekende Blues Cruise, waar de creme de la creme van Amerikaanse blues- en rockmuzikanten hun welgestelde gasten fêteert op een keur aan optredens, maar waar je wel een bak met dollars voor moet neertellen. Maar he, als je dan toch op een cruise gaat, dan is deze wel zo ver de beste die je kunt krijgen.
Verder ben ik bang dat er niet veel optredens in het verschiet zijn. Bonamassa is druk aan het toeren, Hughes zit nu in Australië en Nieuw Zeeland met z’n Deep Purple heritage, Bonham toert door de USA met de Led Zeppelin Experience en Sheridian zal ongetwijfeld ook van alles te doen hebben. Bovendien schijnt Hughes een plaat gemaakt te hebben met Joe Satriani, al wil hij daar nog niet alles over kwijt, en gaan ze samen toeren (met een redelijke sterrencast) in Zuid Amerika.
En ik hoop stilletjes op een opvolger op het geweldige ‘Fused’, dat riffmaster Tony Iommi maakte met Glenn Hughes en waarvan ik hints terug hoorde op deze nieuwe van BCC.

Zou een mooie start voor 2018 worden…

Overigens, de website is crap. En als je klikt op de titels die je daar tegenkomt wordt je doorgelinkt naar de webshop van Joe Bonamassa, maar je kunt ook naar de facebookpagina van de boys.