Black Cat Bone - Growl

BLACK CAT BONE – Growl
Format: CD/ Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 31 oktober 2015

Tekst: Filip Heidinga

‘Growl’ is het debuut album van de Schotse formatie Black Cat Bone. De vier mannen uit Edinburgh hebben misschien niet de meest handige bandnaam gekozen aangezien er meerdere bands zijn met deze naam. Daardoor, en door het feit dat ze geen website hebben, wordt het erg moeilijk om iets over de band te vinden. Maar misschien is dat nu wel juist de bedoeling. Het album is uitgekomen op 31 Oktober en de releaseparty was dezelfde dag in “The VooDoo Rooms…” En het album klinkt al net zo mysterieus. De mix van country blues, delta blues en rock ‘n roll past hier perfect bij.
Het viel mij wel op, nadat ik het album voor het eerst had geluisterd, dat het album met 35 minuten wel erg kort is. Persoonlijk ben ik er altijd voor om een album te vullen tot zeker 60 minuten. Maar goed, misschien is dat nu, in de tijd van Itunes & Spotify, niet meer belangrijk.
Het openingsnummer Growl zet meteen te toon voor de rest van het album. Het begint met alleen gitaar en drum waarna ze samen beginnen met de zang. De stukjes waar ze samen zingen zitten in bijna elk nummer en werkt erg goed omdat ze een mooi contrast vormen met de rauwe stem van frontman Ross Craig. De volgende twee nummers, Move On en Remiss, zijn echte bluesrock nummers met een beetje rock ‘n roll. Punks And Pushers is weer meer een Delta blues met een heerlijke beat, waarbij je niet stil kan blijven zitten. Alleen had het nummer van mij nog wat langer mogen duren. Piece Of Mind is het volgende nummer wat opvalt. Het is ook de eerste single van het album en is een echt Black Cat Bone nummer. De videoclip van dit nummer staat hieronder. Tenslotte springt John The Revelator eruit. Een nummer met alleen zang en piano. Een erg mooie en mysterieuze ballad, die echt opvalt tussen de andere nummers op het album terwijl hij er aan de andere kant weer perfect tussen past. Illicit Thrill is de afsluiter en is, met bijna 5 minuten, ook het langste nummer van het album. Het nummer lijkt te zijn gebaseerd op een lokaal festival met dezelfde naam. “Illicit Thrill Festival” is een show met burlesque, entertainment en striptease. Black Cat Bone heeft hier ook, in ieder geval één keer, opgetreden. Black Cat Bone en het festival passen volgens mij perfect bij elkaar en hebben misschien wel meer met elkaar te maken.

Kortom, een nieuwe band gehuld in een grote mysterieuze wolk. Maar wel met een erg lekker debuut album. Hopelijk komen de heren snel een keer naar Nederland.

01. Growl
02. Move On