Black Cat Bone – Get Your Kicks Sessions
Releasedatum: 15 December 2017

Tekst: Daan Sindelka

Uit het noorden van Groot-Brittannië, het prachtige Edinburgh, hoofdstad van Schotland, komt de nog jonge band Black Cat Bone. Vijfkoppig staan ze garant voor een stevige portie bluesrock, weten zij die ze eens live hebben gezien en zij die het in 2015 uitgebrachte debuutalbum ‘Growl’  – overigens nog met vier man tellende band geproduceerd – hebben beluisterd. Sinds 2012 draaien ze mee in de Schotse bluesscene en dat bleef niet onopgemerkt. Nog voor het uitkomen van de eerste plaat werd op de BBC Radio 4 als volgt over de band gesproken: “Black Cat Bone are at the forefront of the new blues rock underground in Edinburgh. A slinky, sexy, growling sound that makes the walls sweat.” Ook stond de groep al eens in het voorprogramma van de Canadese Son of Dave.

Naast hun optredens in clubs en op festivals in Schotland werken leadzanger Ross Craig en gevolg aan een tweede album, waar de extended play ‘Get Your Kicks Sessions’ het eerste vruchtbare resultaat van is. De EP telt vijf tracks en gaat verder waar het vorige album is gestopt – net als op ‘Growl’ komen de stevige drums, de vervormde gitaarsounds en de huilende harmonica stevig door de speakers zetten. Dat dit echt hun cup of tea is, bewijzen ze meteen maar met het eerste nummer Morning Light. Die track is sowieso een uitstekend visitekaartje voor de rest van de EP; de rauwe stem van Craig, zijn harmonicaspel en de lekkere gitaarsolo’s zijn hard maar met gevoel gebracht. Ook over Love My Baby kan dit bij uitstek gezegd – wat mij betreft het hoogtepunt van het album.

Als je je band noemt naar een uit de Afro-Amerikaanse Hoodoo stammend geluksvoorwerp, de in de blues dikwijls terugkerende black cat bone – net als bijvoorbeed de mojo – dan ben je verplicht kwaliteitsblues af te leveren. Dat dat met ‘Get Your Kicks Sessions’ gelukt is moge duidelijk zijn. Laat de rest van het album derhalve weldra komen!

(Helaas nog geen videofragment beschikbaar)

01. Morning Light
02. Get Your Kicks