Bjorn Berge – Blackwood

Format: CD/ Label: Dixiefrog/ Release: oktober 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Bjorn Berge is een gitaarwondertje dat afkomstig is uit Noorwegen, en al elf albums op zijn naam heeft staan inmiddels.
Hij speelde met zijn dertiende jaar al behoorlijk gitaar en banjo, en zat vroeger in een Bluegrass band dus. Na verloop van tijd toch de stap gewaagd om solo te gaan spelen, en met succes mogen we wel zeggen. In het begin van zijn loopbaan, stond deze man vooral bekend door zijn razendsnelle manier van spelen. Slide werd gecombineerd met allerlei gitaarlick’s en dat was op dat moment behoorlijk revolutionair kan ik U zeggen. Hij heeft in Nederland en de rest van Europa stevige bodem gekweekt qua aanhang, en zijn optredens worden meer als goed bezocht. Zijn stijl is tegenwoordig veel breder dan voorheen, en hij kan gerust een bijzondere artiest worden genoemd die regelmatig buiten de bekende paden treedt.

Op het nieuwe album Blackwood geheten, gaat hij terug naar zijn roots, en dan hebben we het over Country, een beetje blue grass, maar ook Miss, blues en veel slide natuurlijk. De vraag rijst bij mij, wie dan zijn invloeden waren bij het maken van dit album, want ik hoor veel Chris Rea invloeden. Verder klinkt zijn stem als de zanger van Pearl Jam soms, maar ook The Crash Test Dummies. al met al is het een zeer variabel album geworden, wat er ook vooral wel mag wezen. Mooie slide partijen die heftig voorbij scheuren worden afgewisseld met de mooiste intieme ballades en bluesklanken uit het Delta gebied and more. Een cover als Woodstock geeft een totaal andere dementie, en klinkt gewoon prachtig. Ja, de klankkleur van dit album mag er ook gewoon zijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een hele tijd hem niet meer had gehoord, maar was zeer aangenaam verrast dus.

Ik hoor ook regelmatig loopjes ala Leo Kotke, waar ik persoonlijk een enorme fan van was vroeger. Ja, vrienden, gitaarspelen kan deze man als de beste hoor, kan ik U zeggen, en dit album is zeer interessant. Even wat voorbeelden dan.
In& Out opent de schijf, met een stevige uptempo countryachtige blues met een heerlijke banjo er in ook.
Once Again is een ballade met een donker stemgeluid a la hierboven beschreven soms, maar wel met mooie loopjes qua akkoorden.
Going To Brownsville is een drivin’ Miss. Blues die wat weg lijkt te hebben van Chris Rea, maar wel erg de moeite waard is vooral. Het titelnummer Blackwood is van een ongekende schoonheid, en instrumentaal dus maar wat een prachtige sfeer zit er in deze track zeg, en dan die loopjes, oh zo mooi. Hier horen we veel Leo Kotke dingetjes als je het mij vraagt.
Woodstock de bekende track krijgt van onze gitarist wel een hele aparte uitvoering, en klinkt heel mooi vind ik. Na weer een uptempo nummer Sick ‘n Tired volgt dan een country Blues wederom met wederom van die mooie loopjes in het nummer Same Old Fool.
Blues For One is weer zo een prachtige ballade met van die mooie dubbel loopjes.
Het nummer Darkness sluit dit album  sfeervol af mogen we wel zeggen, en zou zo in een film gebruikt kunnen worden. Wat een sfeer en wat een mooie akkoorden en loopjes weer.

Ik kan nog maar 1 ding zeggen eigenlijk, dit is een album voor gitaristen maar vooral voor alle muziek liefhebbers, in de ruimste zin van het woord. Wat een topprestatie zet deze Björn neer zeg. Mooooiii……

01. In& Out
02. Once Again
03. Accused