Birds Of Chicago - Real Midnight

Birds Of Chicago – Real Midnight
Format: CD / Label: Five Head Entertainment
Releasedatum: 19 februari 2016

Tekst: Fons Delemarre

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Deze tegeltjeswijsheid en vele andere spreekwoorden en versjes schieten je te binnen als je ‘Real Midnight’ beluistert, de nieuwe cd van Birds Of Chicago. Twee nachtegaaltjes met kristallen stembandjes, dat zijn Allison Russell en Michelle McGrat. Russell was voorheen zangeres in de bluesfolkgroep Carolina Chocolate Drops, een muzikaal collectief rond JT Nero en Allison Russell. Nog niet zo lang geleden maakte ze deel uit van de Canadese groep Po’ Girl, die regelmatig in Nederland is geweest. ‘Real Midnight’, de tweede cd van de Birds Of Chicago, werd geproduceerd door de fameuze Joe Henry, die onder andere gewerkt heeft met Solomon Burke, Bettye Lavette, Rodney Crowell & Emmylou Harris en de Carolina Chocolate Drops. Het is al zo vaak gezegd: minder is beter. Luister maar eens naar de instrumentatie van Dim Star Of The Palisades (track 1). Strummende gitaar, spaarzame piano, beetje bas, lichte percussie en natuurlijk die damesstemmen. Overigens is JT Nero als zanger ook vaak van de partij. Niet alleen de muziek maar ook de tekst van Dim Star Of Paradise doet denken aan Hold On van Tom Waits, van de prachtige cd Mule Variations uit 1999. Intrigerend is de titel van track 3: Kinderspel (Child’s Game). Ben benieuwd of ‘kinderspel’ een gebruikelijk woord is in het Engels… Mooi is het wel, dit Kinderspel. Er staan vrijwel alleen maar mooie nummers op deze cd, die terecht alom veel lof oogst. Hier en daar valt de vergelijking met Paul Simon en de gezusters Kate en Anna McGarrigle. Dan gaat het zeker ook over de opbouw van de composities van JT Nero.
Geïnspireerd door zijn muze Allison Russel heeft hij een aantal fraaie liedjes gemaakt, die in combinatie met de soulvolle manier waarop Russell de songs neerzet, zeer goed tot hun recht komen. Folk, gospel, blues (met hier en daar zelfs een pedal steel gitaar): het wordt allemaal vol overgave vertolkt door de Birds Of Chicago. Zelf omschrijven Nero en Russel hun muziek soms als ‘secular gospel’. Mooie omschrijving, maar ik zou zeggen: secular gospel + ! Het album is (deels) met behulp van crowdfunding gemaakt, dus als je het mooi vindt: gewoon kopen bij een optreden en niet zomaar ergens downloaden. Support your artists!

In april/mei toeren de Birds Of Chicago door Europa, 24 t/m 30 april in NL: Oldenzaal, Amsterdam, Middelburg, Terheijden, Baarn, Groningen. 7 mei spelen ze ook nog op Moulin Blues (Ospel) en 9 mei bij Meneer Frits (Eindhoven).

Tracks
01: Dim Star Of The Palisade
02: Remember Wild Horses