Billy Walton Band – Soul Of A Man
Format: CD – Digital / Label: VizzTone – No Fret
Releasedatum: 12 januari 2018

Tekst: John Maes

Billy Walton  Band is een typische New Jersey band met een voortreffelijke live act. Hun sound wordt ook wel geclassificeerd als de Ashbury Park sound. Vernoemd naar de geboorteplaats van Bruce Springsteen. Ontegenzeggelijk is dan ook te merken dat al deze muzikanten sterk beïnvloed zijn door de Boss. Het best bekend is Walton uit zijn begin periode als sideman. Zo speelde hij als gitarist bij “Southside Johnny & The Asbury Jukes” waarmee hij jaren toerde. Niet alleen in de Verenigde Staten speelt The Billy Walton Band zalen plat met hun aansprekende blues, rock en soul getinte muziek, maar al jarenlang toeren zij door Engeland(inmiddels twintig trips achter de rug), Schotland, Ierland en vooral ook in Duitsland. In Nederland zijn hun gigs nog redelijk beperkt gebleven. Alleen in Hoorn en Tilburg heeft Billy met zijn maten de podia betreden. In die live acts daar licht echt hun kracht. Een show van Billy Walton Band zal lang in je geheugen gegrift blijven. Billy Walton Band  speelt al sinds 2006 in dezelfde basisformatie: met William Paris (bas), John D’Angelo (drums) en een hele batterij aan studio en gastmuzikanten waaronder Ian Gray (trombone) & Sean Marks (sax). Veel gebruikte studiomuzikanten zijn de magnifieke organist Mike Finnigan, Steve Hyde (trompet), Joey Stann (sax) & Southside Johnny (harmonica). Met dit gezelschap heeft Walton een imponerend en indrukwekkend status opgebouwd.

Met ‘Soul Of A Man’ hebben we een album in handen wat niet bepaald meer als een debuut album betiteld kan worden. Dit is het vijfde exemplaar (titelloos 2007, ‘Neon City’ in 2009 en ‘Crank It Up’ in 2012 en ‘Wish For What You Want’ uit 2016). Met dit vijfde studio album vieren we het tienjarig bestaan van dit gezelschap.  Dit nieuwste album is opgenomen in de befaamde Aala Recording Studio in Maui op het Amerikaanse eiland Hawaï. Een ‘magische week’ hebben de mannen gebruikt om hun unieke mix van rock, soul en blues uit de speakers te laten komen. Aanvullende opnames zijn toegevoegd in de South Philly studio en in New Jersey zelf.

Er staan dertien nummers op ‘Soul Of A Man’. Elf eigen, merendeels door Billy en bassist William Paris geschreven en twee covers van John Fogerty (Green River) en Noah Lewis (Minglewood). Van gierende gitaarlicks tot aan harmonieuze Hammond golven, afgewisseld door een enkel akoestische gitaarsong. Het album bevat de essentie van een jammende band voor een rockend en dansend publiek aan de rand van de Jersey kust, maar we missen hier wel de live ervaring die zo wezenlijk is voor de muziek van deze Billy Walton Band. Veelal vrolijke uptempo nummers aangevuld met het aangename blazerswerk door de studiomuzikanten..
De sound op dit album komt echter zo nu en dan nogal plat over met gebrek aan dynamiek. Je wordt niet echt meegezogen in de muziek wat ik wel meemaak tijdens de live uitvoeringen als de band op een podium staat. De bekkens en drums blijven op de achtergrond nauwelijks imponeren. Het raakt je hart en ziel net niet diep genoeg. Dit alles dus in tegenstelling met de ervaring tijdens de gigs die deze band altijd met veel verve en passie brengt. De sound en beleving valt dus wat tegen in deze productie, maar dat kan ook komen doordat ik enkel over mp3 bestanden beschik tijdens het beluisteren. En dat komt de kracht en potentie van muziek nooit ten goede.

01. Save The Last Dance
02. I Don’t Know
03. Hell N Highwater