Recensie: Billy Hector – Someday Baby

Billy Hector – Someday Baby
Format: CD – Digital / Label: Ghetto Surf Music
Releasedatum: 25 augustus 2018

Tekst: Martin van der Velde

Blues zanger en gitarist Billy Hector (1956) heeft als thuisbasis Orange, New Jersey. Deze veteraan is alom bekend in de Asbury Park en Jersey Shore muziek scene. Wanneer hij in zijn tiener jaren de Beatles in de Ed Sullivan Show ziet optreden wordt zijn interesse in muziek gewekt. Op zijn negende begint hij gitaar te spelen en neemt dan ook al snel zijn eerste lessen op dit instrument, later zal hij jazz gitaar en muziekgeschiedenis aan de William Patterson universiteit gaan studeren.
Hij begint eind jaren zeventig als gitarist in The Shots, een rhythm & blues groep die gedreven wordt door een flinke blazerssectie en die de rol van huisband van de bekende club Stone Pony van Southside Johnny and The Asbury Jukes weet over te nemen. Later zal hij als lead gitarist toetreden tot de Hot Romance, die de bekende Mrs. Jay’s biker bar in Asbury Park als vaste speelplek heeft.
Halverwege de jaren tachtig formeert hij de vijfmans blues en rock band The Fairlanes, waarmee hij drie albums opneemt voor het Blue Jersey label. In 1993 neemt hij een drastisch besluit door de band aan te passen tot een power trio en onder de naam The Billy Hector Band verder te gaan. Door de jaren heen kent de band de nodige bezettingswisselingen, maar tegenwoordig heeft Billy Hector in drummer Sim Cain en bassist Tim Tindall zijn vaste begeleiders gevonden. Naast zijn eigen band heeft Billy Hector uitgebreid als tweede gitarist getourd met Hubert Sumlin en Joe Louis Walker.
Ondertussen heeft hij al heel wat onderscheidingen voor zijn werk in ontvangst mogen nemen en zo vallen hem naast twee Aquarian Weekly’s East Coast Rocker Best Guitarist Awards, een Jersey Shore Jazz & Blues Foundation Lifetime Achievement award, de Asbury Park Music Award voor Best Guitarist, Best Blues Band en zelfs een Living Legend Award ten deel. Hiermee krijgt hij de nodige erkenning voor zijn jarenlange inzet voor de blues in de omgeving van New Jersey. In de loop der jaren heeft de man tientallen uitgaves op zijn naam staan.

Na het zeer goed ontvangen ‘Old School Thang’ uit 2015 ligt daar nu ‘Someday Baby’, waarop ook weer toetsenist David Nunez en de blazerssectie bestaande uit Tom Labella (saxofoon) en Steve Jankowski (trompet en trombone), dit maal aangevuld met John Martin (bariton saxofoon) aanwezig zijn. De blazers sectie drukken een flinke stempel op het album ‘Someday Baby’. Met naar Albert King klinkend gitaarspel spel gaat Billy Hector in het funky klinkend Wizard Of Babylon ijzersterk uit de startblokken, dit gegeven houd hij vast in Someday Baby, Butt Naked And Funk, Hit The Road, Busy Man en Moonlight In Her Eyes, waarbij de ene track met de nodige effecten wordt gebracht en de andere een net iets lichtvoetige uitvoering kent, maar grooven doen ze allemaal.
Naast een zeer plezierige zangstem beschikt Billy Hector over de nodige virtuositeit op gitaar, wat hij in zijn gevarieerde solowerk met enige regelmaat ten toon spreid. Op de instrumentaal gespeelde Bareback verruilt hij de funky thema’s even voor fraai shuffle werk, om vervolgens de slide om zijn vingers te schuiven en met Alabama Bound richting Southern rock opschuift, waarop hij ondersteuning krijgt van harmonica virtuoos Dennis Gruenling. Ook op de shuffle On Your Bond en de slowblues Whiskey laat Hector ons nog even van zijn slide spel genieten om vervolgens met Creeper en Road to Happiness weer op het funky spoor te zitten, waarmee hij dit prima album ook begon.

Met ‘Someday Baby’ legt Billy Hector ons een stevig klinkend funky album voor dat grooved als een bezetene, voeg daarbij zijn prima zangstem en fenomenaal gitaarspel en het is een klein uur genieten van voornamelijk eigen geschreven materiaal.

01. Wizard of Babylon
02. Someday Baby
03. Butt Naked and Funk