Recensie: Billie And The Kids – Soulful Woman

Billie And The Kids – Soulful Woman
Format: CD – Digital / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 8 juni 2018

Het is onderhand al een feit dat een release op het Rhythm Bomb label een garantie is voor een kwalitatief hoogstaand album, dat vol staat met swingende rhythm & blues of rockabilly. En dat is wederom het geval met het nieuwe, derde, album van de Kroatische band Billie And The Kids. In hun geval gaat het dan om een album waarop de 50’s rhythm & blues en jump blues centraal staan.
De band uit Zagreb bestaat uit Ana (Billie) Klabucar (zang), Jurica Stelma (contrabas), Andrej Henigman (baritonsaxofoon), Berislav Antica (piano), Branimir Njikos (drums), Jerko Valdevit (tenorsaxofoon), Ozron Znidaric (tenorsaxofoon) en Axel Praefcke (gitaar). Een flinke blazerssectie dus, die het album voorziet van een zeer warme, haast romig swingend geluid. Zangeres Ana valt uiterst positief op door haar rauwe, bluesy zang, die meer dan eens aan Etta James doet denken.

Het album wordt geopend door stemmige blazers in I Won’t Be Your Fool, dat als een funky rhythm & blues nummer doorgaat met haast grommende rauwe zang van Ana en bijtend bluesy gitaarwerk. Who’s The One That Stole Your Heart is een lui voortsjokkende rhythm & bluesshuffle waarin Ana om liefde smeekt. Een warm boppende bas houdt de swing in dit nummer waarin ook nog een jazzy piano- en gitaarsolo te horen zijn. Ana gilt het uit in de stomende jumpblues van He Can Rock. Een nummer met een Little Richard-achtige wildheid, knorrende saxsolo en priemend gitaarwerk. In de loom pompende shuffle You Ain’t Pleasing Me uit Ana al grommend haar onvrede. De band doet zijn uiterste best om haar, solide pompend, toch te plezieren.
Another Love is een zwoele rhythm & blues slijper met warme blazers, bluesy gitaar en Ana’s soulvolle, krachtige stemgeluid met dat alsmaar aanwezige gilletje. In Same Thing gaat de band op de hoekig swingende New Orleans toer met pompende blazers, rockende piano en felle rauwe zang. Horror Movie begint als een lome shuffle totdat in het refrein een stomende versnelling wordt ingezet.
Love Me Tonight is een bijzonder soort rhythm & blues rhumba. Probeer hier maar eens op te dansen zonder op de tenen van je partner te gaan staan! Een soort hink-stap-sprong rhythm & blues! Met een titel als He’s Gone ontkomt je natuurlijk niet aan een ballad vol zielenpijn. En die komt tot je in een hoekige jazzy ballad, die vol emotie door Ana gezongen wordt.
Na het broeierig sluipende If Lovin’ Is Believin’ wordt het album op een bluesy wijze afgesloten met de messcherpe shuffle Baby, How Long.

Billie And the Kids zijn in staat om een authentiek klinkende 50’s sound neer te zetten zonder hierbij oubollig te klinken. Weer een uitstekend release op het Rhythm Bomb label!!

01. I Won’t Be Your Fool