Recensie: Bill Wyman’s Rhythm Kings – Studio Time

Bill Wyman’s Rhythm Kings – Studio Time
Format: CD – Digital / Label: Edsel Records
Releasedatum: 28 april 2018

Tekst: Daan Sindelka

Bill Wyman heeft een brede interesse. De inmiddels 81-jarige muzikant uit Londen is kunstenaar, fervent fotograaf en hobby-archeoloog – er bestaat een Bill Wyman Signature metaaldetector. Daarnaast bezit hij een restaurant te Kensington, Londen, genaamd Sticky Fingers – what else? – en hij deelde het bed met naar verluid meer dan duizend vrouwen. Zijn bekendste passie is echter die van de muziek, en dan misschien wel vooral de blues.
Een dikke dertig jaar fungeerde hij als bassist van The Rolling Stones, en niet lang na zijn vertrek aldaar was Bill Wyman’s Rhythm Kings geboren. Een muzikaal ensemble dat het plezier en de pure muzikale liefde absoluut centraal had, en heeft staan. De band kent bovendien niet de minste leden; Gary Brooker, Andy Fairweather Low en Albert Lee lieten zich al graag eens omdopen tot Rhythm Kings en ook vele gastartiesten vergezelden Wyman al eens. Paul Carrack, Eric Clapton, Peter Frampton, Mick Taylor, Mark Knopfler – laat het volstaan te zeggen dat de lijst muzikanten eindeloos is.

Met ‘Studio Time’ verschijnt er voor het eerst sinds veertien jaar weer eens een album met nieuwe releases van Bill Wyman en consorten. Vijftien outtakes uit acht verschillende sessies, de eerste nummers dateren al van 1987, toen de band feitelijk nog niet bestond. Alle nummers zijn geremasterd door Bill Wyman en Terry Taylor – al geruime tijd gitarist en vocalist van de Kings. Een zeer diverse lijst nummers, voornamelijk covers, uitgevoerd met verschillende muzikanten.
Going Up The Country van Canned Heat, op de plaat gezongen door Andy Fairweather Low (Amen Corner), is zo’n nummer waar het plezier en de onderlinge muzikale chemie goed op te horen zijn. Got Love If You Want It is een heerlijk vertolkte klassieker van Slim Harpo, en toont de ware roots van de band. De muzikale intermezzo’s volgen elkaar snel, passend en sterk op.
Santa Baby moge met haar jazzy karakter de veelzijdigheid van de Rhythm Kings benadrukken, over de precieze reden van de aanwezigheid van een kerstnummer op deze plaat, is geen zinnig woord te zeggen. Midnight Oils Beds Are Burning, waarmee de cd opent, is ook een wat vreemde eend in de bijt. Dit jaren tachtig nummer, past weinig in het voornamelijk uit rootsmusic bestaande repertoire van de band.
Voorgaande illustreert mogelijk dat onderlinge cohesie wat ontbreekt op het album, waardoor het te veel neigt naar een ratjetoe, of een verzamelalbum. Niettemin moet als een paal boven water staan dat het prachtig is dat de wereld nog verrijkt moge worden met nieuw muzikaal plezier van Bill Wyman’s Rhythm Kings. Ondanks dit kleine kritiekpunt zijn de liefde, de chemie en het purisme dan ook nog altijd de zaken die de boventoon voeren.

01. Beds Are Burning
02. Open The Door
03. You’re The One