Recensie: Big Monsta – Live

Big Monsta – Live
Format: Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 26 januari 2018

Vol verbazing krabbel ik weer overeind vanaf de vloer. Wat is hier in hemelsnaam net gebeurd? Al snel kom ik tot de conclusie dat ik zojuist omvergeblazen ben door het live album van het trio Big Monsta uit Orange County, Californië. Dit trio bestaat uit zanger en gitarist Jimmy Hua, drummer Mike Willson en bassist Adrian Sanchez en levert nu, na wat singles en EP’s, hun live album af.
Een album gevuld met bijna alleen korte maar zeer krachtige nummers. De band wordt vaak geafficheerd als bluesrocktrio maar daar ben ik het niet zo mee eens. Wel met een term als high-energy rockers met een geluid waarin geluiden van Led Zeppelin, MC5 en The Hellacopters terug te vinden is.

Na een heftig piepend distortion intro barst het trio los met Heart. Een loom en rauw raggend nummer met gluiperige zang van Jimmy Hua en gitaarriffs, die door een flink fuzzbad gehaald zijn. De supervette bas en heftig meppende drums zorgen voor een woeste rocker. Wat nou, gitaarsolo? Helemaal nergens voor nodig zolang ze van die verpletterende riffs in huis hebben. Kort maar zeer krachtig! Wash Your Bones klinkt iets meer bluesy waarin de vlammende gitaarriffs al snel weer de overhand hebben en waarin een stomende versnelling niet geschuwd wordt, evenals strakke ingewikkelde breaks. Hier gaat Jimmy wel vol overgave voor een scheurende gitaarsolo. De galopperende drums zetten de super logge, opgevoerde rocker Big Bop/So Alone Medley in. Hierin wordt met het grootste gemak stonerrock, garagerock en een Zeppelin-achtige logheid vermengd tot een geluid waardoor je compleet omvergeblazen wordt. Op een ander moment hoor je ineens meer melodieuzere rustige passages. In de balld I Wonder If We’ll Be Alright komt het trio even tot rust. Schijn bedriegt echter want voor je het weet zet het trio weer een riffaanval in. De hard stampende boogierocker Queen bevat zelfs glamrock invloeden a la T. Rex. De bas heeft in dit nummer een superhard fuzzgeluid en de drums stuwen dit nummer tot grote hoogtes. Big Monsta dendert vol energie door in Want, Want, Want, in een stijl, die net zo genadeloos hard en energiek als bij The Hellacopters. Als hier geen sprake is van fuzzrock weet ik het ook niet meer. Je komt niet tot rust tot de afsluiter van dit album, Falling Down, is afgelopen. Een staccato rocker waarin het publiek gezellig “fuck you!” meezingt.

Ik krabbel voorzichtig overeind en zie dat mijn vinger de “Play” toets weer indrukt. Ik denk dat ik alvast maar ga liggen….

01. Heart
02. Wash Your Bones