Recensie: Big Man James Trio – Another

Big Man James Trio – Another
Releasedatum: 30 juni 2018

Het zoeken naar de zomerhit van 2018 kan met ingang van nu gestaakt worden! Er staan er namelijk twee op dit album van het Italiaans Big Man James Trio. Een trio rond Giacomo “Big Man” Cassoni uit Codogno. Deze gitarist, zanger en harmonica-speler probeerde het eerst als one-man band maar heeft dus nu de hulp ingeroepen van Michele Zanoni, a.k.a. Little B. op de bas en Fedexina Rossi, a.k.a. Blondina op drums. Het album is verdeeld in stevige funky bluesnummers en een aantal (semi) akoestische nummers.
Wat opvalt aan dit trio is de ontspannen manier van spelen in beide soorten muziek.

Love Is Not All is een voorbeeld van zo’n stevig funky nummer. Het opent met jazzy gitaarlicks en gaat dan al loom funkend verder in een stijl, die aan Robben Ford doet denken. Een zeer aangenaam nummer waarin de zang van Big Man iets Sting achtigs heeft en waarin hij ook behoorlijk op zijn gitaar scheurt. Moonlight is een logge bluesrocker met wederom funky invloeden. Een nummer, dat er lekker stevig op los pompt en waarin de Big Man lekker huilend op zijn harmonica bezig is.
Met een titel als Funky Trip kan dit nummer niet anders dan een super funky nummer zijn. En dat klopt dan ook!  Door de bluesy invloeden doet het aan G. Love denken. De Big Man laat een broeierige “schroei” solo op ons los. Ook de afsluiter, Little Curly, is een stevige rocker met volop ruimte voor fusion-achtige gitaarlicks waardoor de naam Robben Ford ook weer boven komt drijven.
En dan die zomerhits waar ik het over had. De semi-akoestische shuffle Satisfaction is zomerhit kandidaat nummer één. Een shuffle met een zomerse swing die bij vlagen aan het onbezorgde geluid van Mungo Jerry doet denken. Zomerhit kandidaat nummer twee is de ontspannen shuffle My Clouds, een folky blues nummer met een zeer aanstekelijke melodie. Aan de ballad Another hangt een licht Springsteen luchtje. Without You is weer een geval apart. Deze ingetogen bluesy ballad bevat brandende gitaarriffs en krijgt door de vol pathos zittende zang van de Big Man zowaar een Muse geluid. Het nummer wordt krachtiger naarmate het vordert.

Dit Italiaanse trio bewijst in staat te zijn stevig, funky, te rocken en ook zeer aanstekelijk op de semi-akoestische toer te kunnen gaan. Een pracht van een zomer album!

01. Love Is Not All
02. Moonlight