Recensie: Big Harp George – Uptown Cool

Big Harp George – Uptown Cool
Format: CD – Digital / Label: Blues Mountain Records
Releasedatum: 16 juli 2018

Tekst: Martin van der Velde

Big Harp George houdt zich gewoonlijk op in en om San Francisco. Deze professor in de rechten, die voor zijn werk als politiek commentator en rechten specialist aangaande het Midden Oosten de nodige awards in ontvangst mocht nemen heeft zich helemaal op zijn muzikale carrière gestort. Hij mag ondertussen gezien worden als een van de betere chromatische harmonica spelers. Zelf noemt hij George ‘Harmonica’ Smith, William Clarke en vooral Paul deLay als zijn grootste inspiratiebronnen, muzikanten die allen specialist waren in het chromatische spel.

Big Harp George, die in het dagelijks leven zich laat aanspreken met George Bisharat maakt in 2002 zijn debuut als studio muzikant met een opname van een track voor de Otis Grand en Joe Louis Walker cd ‘Guitar Brothers’ (JSP Records). Vier jaar later hangt Otis Grand weer aan de telefoon en nodigt Big Harp George uit voor de opnames van zijn cd ‘Hipster Blues’ (Bliss Street Records).
Vanaf dat moment bedenkt George zich dat hij ook onder eigen naam verder zou kunnen. Het duurt tot 2014 eer zijn eerste album verschijnt. Voor zijn debuut ‘Chromaticism’ (Blues Mountain Records) heeft hij een keur aan Northern California blues muzikanten om zich heen weten te verzamelen en krijgt hij de nodige ondersteuning van Little Charlie Baty, Kid Andersen, Rusty Zinn en Chris Burns om deze uitgave, die in de Kid Andersen’s  Greaseland Studio is opgenomen tot een groot succes te maken.
Twee jaar later volgt zijn tweede album ‘Wash My Horse In Champagne’ (Blues Mountain Records), waarop hij weer mag rekenen op de vakkundige ondersteuning van de crème de la crème van de California bluesscene en de enorme ervaring van Greaseland studiobaas Kid Andersen, die ook niet te beroerd is om bas- en gitaarpartijen in te spelen.
George Bisharat ontvangt lovende kritieken op zijn uitgaves, Blues Blast Magazine nomineert hem in 2016 zelfs voor Sean Costello Rising Star Award. Hoewel al ruim de zestig gepasseerd, weet deze gepassioneerde bluesmuzikant in korte tijd behoorlijk naam te maken.
In vergelijking tot de diatonische harp, de gebruikelijke ‘bluesharp’ weet Big Harp George door het gebruik van de chromatische harmonica een veel verfijnder en jazzy sound te creëren en onderscheidt zijn spel zich daarmee van vele andere harmonicaspelers.

Ook voor zijn nieuwe release ‘Uptown Cool’, wederom op Blues Mountain Records kan Bisharat op zijn vrienden uit California rekenen. Laat me gelijk zeggen dat hier louter en alleen vaklieden aan het werk zijn die er in slagen ieder nummer van een eigen sfeer te voorzien, vaklui die weten hoe je iemand moet begeleiden en voor de nodige rust en ruimte zorgt om de solist alle ruimte te geven voor zijn performance. De cd trapt af met de swingende shuffle Down To he Rite Aid, meteen valt George’s fijne heldere stem op. Zijn chromatisch blaaswerk en de blazerssectie vullen elkaar prima aan en zo staat deze opener als een huis. Met Internet Honey schuift hij op richting een boogaloo, een fraai groovend ritme waar de blazerssectie wel raad mee weet, met een mooie solerende rol voor trombonist Mike Rinta.
Met het grootste gemak schakelt Big Harp George over naar jazzy werk. Alternative Facts klinkt uiterst relaxed met een zeer makkelijk zingende en chromatisch spelende Bisharat. I Wanna Know zou zo een zomerhit kunnen zijn, een uiterst vrolijk Zuid Amerikaans ritme, waarbij het bluespad iets verlaten is typeert dit lekkere losse nummer. Na een kort chromatisch intro volgt een zeer jazzy, haast sofisticated klinkend Nobody’s Listening, nu reken maar van yes hoor! Iedereen luistert naar deze heerlijk jazzy gespeelde slow, waarin Chris Burns schittert met zijn wijze van pianobegeleiding en Little Charlie Baty de mooiste tonen uit zijn gitaar haalt tijdens zijn solo. De swingende instrumentale shuffle In The First Place staat bol van ijzersterk blaaswerk op de chromaat. In Standing In The Weather lijkt de sound nog iets steviger te worden, op een Zuid Amerikaanse groove blaast Big Harp George een fenomenale partij chromatische harp en ook Little Charlie Batty doet met pittig solo werk meer dan een duit in het zakje, in een woord geweldig!
Deze koers wordt doorgezet in het rockende en swingende Bulletproof, pas in het kalme Cold Snap By The Bay, met een mooi blazers arrangement en uitstekend pianospel van Chris Burns komt de stoomtrein iets tot stilstand. Loralee Christensen gaat op Just Calm Yourself het duet aan met Big Harp George, beiden vullen elkaar perfect aan op dit vlotte Zuid Amerikaans getinte nummer. Uptown Cool is de tweede instrumentale track op dit album. Jazzy swing met heerlijk chromatisch blaaswerk en gort droge gitaarklanken van Charlie Baty, die wederom weer de mooiste solo’s uit zijn jazz gitaar perst.
In de afsluitende track Lord Make Me Chaste creëert George een New Orleans sfeertje dat uitmond in een dampende gospel groove.

‘Uptown Cool’ is een schot in de roos, een ijzersterk album vol variatie en subliem blaaswerk van Big Harp George, die graag weer eens aan deze kant van de oceaan komt spelen. Ondertussen heeft hij een keur aan begeleiders achter zich staan die wij hier ook graag begroeten. In een woord TOPBLUES!!

01. Down To The Rite Aid
02. Internet Honey
03. Alternative Facts