big-daddy-wilson-im-your-man

Big Daddy Wilson – I’m Your Man
Format: CD / Label: Dixiefrog
Releasedatum: 1 April 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Paul Scholman

Big Daddy Wilson werd meer dan 50 jaar geleden geboren in een klein stadje genaamd Edenton (North Carolina). “We waren straatarm, maar ik had een zeer mooie jeugd”, vertelt Wilson. “Mijn zusters en ik werden opgevoed door moeder en oma. We leidden een eenvoudig leven en we gingen elke zondag naar de kerk. Ik werkte tijdens de zomer op de tabak en katoenvelden, ik was een echt “boerenzoon”. Het leven voor een opgroeiende knul van 16 in een kleine stad als Young Wilson in het zuiden was lastig en stoppen met school op je 16e lag voor de hand. Banen waren schaars voor een zwarte man. Hij sloot zich aan bij het Amerikaanse leger. Een paar jaar later ontmoette Wilson een Duits meisje dat zijn vrouw werd en hij besloot in Duitsland te blijven.

Gek genoeg kwam Big Daddy Wilson ook pas in Duitsland voor het eerst in aanraking met the blues. “Ik ontmoette “the blues” in Duitsland toen ik voor de eerste keer naar een echte bluesconcert ging. In Edenton werden we geacht om naar gospel, het evangelie en de country muziek gespeeld op de lokale radiozender te luisteren. Ik wist niet dat juist dat voorheen the blues was”, zegt Wilson. “Het was in Duitsland waar bleek dat een deel van mij het ontbrekende stuk vond dat nog ontbrak, de blues.”

Het duurde niet lang of de verlegen kerel die zijn melodieën opschreef, ook die uit het verleden van zijn gospeltijd, het podium opging en door heel Duitsland bekent werd met zijn eigen geschreven nummers. Zijn songs werden een gewild item in Duitsland en hij werd overal in Duitsland uitgenodigd om te komen spelen. Hij won zelfs de GBC Award als de beste Duitse Blues Band.

Hij maakte een indruk met zijn warme en soulvolle stem. Hij begon te toeren met bands en als duo en bracht een paar cd’s uit. Met zijn solo debuut op RUF Records vier jaar geleden nam Big Daddy Wilson het een stap in zijn late carrière als muzikant. En nu hij stelt u zijn nieuwe album “l ‘m Your Man” op Dixiefrog met inbegrip van de song “Hold The Ladder” speciaal voor hem geschreven door zijn oude vriend Eric Bibb, en geproduceerd door gitarist Staffan Astner Bibb) en Sven Lindvall (die speelt basgitaar, contrabas en tuba op het album). “Op deze CD probeer ik al mijn muzikale invalshoeken te laten zien van de verschillende genres uit heel mijn carrière. Ik denk dat Blues de wortel is van alle moderne muziek. Als ik Blues, Roots & Soul hoor, than ‘m “l Your Man”. Ik heb echt genoten tijdens het werken aan dit project en met name was het een voorrecht te werken met zo veel grote muzikanten. Ik denk dat dit mijn beste werk tot nu toe is.”

“I’m Your Man” staat boordevol melodieuze juweeltjes. Blues, gospel, soul zijn allemaal terug te horen op dit album. Al deze ingrediënten maken het geheel tot een zeer afwisselende cd. De stem van deze zeer soulvolle Big Daddy Wilson is zeer krachtig en daar maakt hij gebruik van. Met name Travellin’ Blues (lekker zompig met slide in een gospelsausje) en Hurricane zijn twee sterke nummers die blijven hangen.

Al bij al een zeer melodieuze plaat, idem gezongen door Big Daddy Wilson die laat horen wat hij in zijn mars heeft. Is reeds in Nederland geweest, maar Duitsland is niet zo heel ver…

BIG DADDY WILSON I’M YOUR MAN

Travellin’ Blues