Recensie: Big Creek Slim – Bad Luck Child – Greasy Chicken Sessions Vol. 2

Big Creek Slim – Bad Luck Child – Greasy Chicken Sessions Vol. 2
Format: CD / Label: Straight Shooter Records
Releasedatum: 1 november 2017

Tijdens het beluisteren van dit album waan je je op een veranda van een huisje in een afgelegen dorpje in Amerika. Zittend in je schommelstoel te genieten van de countryblues, die speciaal voor jou gespeeld wordt door een obscure zwarte bluesmuzikant.
Dit is het gevoel dat je krijgt bij het tweede album van Big Creek Slim. Een zanger-gitarist uit Denemarken, die tegenwoordig op een strand in Brazilië woont. Zijn echte naam is Marc Rune en hij werd geboren in het kleine dorpje Ikast. Het is dat je weet dat je hier met een Deense muzikant te maken hebt want je zou toch zweren dat je hier met een zwarte countryblues artiest te maken had. Dat komt door zijn emotionele rauwe stem en zijn zeer authentieke countryblues gitaarstijl.
Bijna helemaal in zijn eentje schotelt hij je hier zestien countryblues nummers voor, die allemaal zeer intiem, rauw en doordringend klinken.

Hij opent met Bad Luck Child, een nummer dat veel raakvlakken vertoont met “Hard Luck Child” van Skip James. Een ongepolijst countryblues nummer met soepel gitaarspel en de klaaglijke stem van Big Creek. Traveling Riverside Blues is een cover van het Robert Johnson nummer uit 1937. Een intiem, puur downhome blues nummer met zwiepende akoestische slide en doordringende zang. Cherry Ball is van Skip James en stamt uit 1939. Hier is sprake van een sprankelend nummer met uitmuntend, ongepolijst gitaarspel. No Good Blues is een stuwende countrybues met een lekkere depri tekst met als motto “I was born to loose”. De eenzaamheid en misère spat van dit nummer af. Milkcow’s Calf Blues is een andere Robert Johnson cover, die ook door Eric Clapton gecoverd werd. In de Big Creek versie klinkt het nummer rauw pompend met bij vlagen ziedend slidewerk. Na een snerpend slide intro start Long Way From Home. Een nummer vol weemoed, verlangen en heimwee. Crawlin’ King Snake is een broeierige versie van de John Lee Hooker boogie met fel gitaarwerk. Robert Nighthawk’s Friars Point Blues klinkt al even broeierig met de vurige slide in de hoofdrol.
De Charley Patton klassieker Hammock Blues krijgt hier een zeer indringende versie terwijl de derde Robert Johnson cover Rambling On My Mind natuurlijk overbekend is. Big Creek geeft dit nummer een intieme hartverscheurende versie met krachtig zwiepende slide. Maggie Campbell Blues is van de Delta blueslegende Tommy Johnson, ook wel bekend van Robert Nighthawk. Een swingende stuwende versie met sprankelend gitaarwerk. In de rauw stotende blues Low Down Rainy Memphis Blues duikt een scheurende harmonica op, die ofwel van Thomas Mateau of van Peter Nande afkomstig is. Diezelfde harmonica duikt op in Dirty Mother For You van Memphis Minnie. Een luchtig swingend bluesnummer.
Het album wordt afgesloten met Keep On Rockin’ dat precies doet wat de titel belooft.

Een verbazingwekkend indringend countryblues album van een zeer talentvolle Deense artiest. Verplichte aanschaf voor de countryblues fans!

01. Bad Luck Child