bettye-lavette-worthy

Bettye LaVette – Worthy
Format: CD / Label: Cherry Red Records
Releasedatum: 26 jan 2015

Tekst: John Maes

Een carrière van meer dan 50 jaar heeft ze achter de rug en het lijkt er nu wel op dat dit laatste decennium Bettye LaVette aan haar grootste topprestaties bezig is. Dat hebben we voor een groot gedeelte te danken aan producer Joe Henry die haar ongekende talenten in 2005 oppoetste en nadat ze te zien was in de film A Woman Like Me, volgden meer optredens, shows en meer geld en een enigszins prettiger leven. Nu ook met een vaste man, de muzikant en antiekkenner Kevin Liley, een wat rustiger herfst van haar muzikale leven was begonnen. Ook dit nieuwste album, wat vanaf 26 januari op de toonbanken zal liggen, is weer door de topman geproduceerd.

Henry is ook met haar vorige album Thankful N’ Thoughtful in staat gebleken om het optimale resultaat te bereiken met  Bettye, die vooral ook een lange donkere periode in haar leven achter de rug heeft. Dat gevoel is in dit nieuw album Worthy weer perfect terug te voelen en dat mede dankzij de kunsten van Joe Henry. Wederom hulde voor deze veelgevraagde producer die zijn opdrachten voortaan zeer selectief en zorgvuldig voor het uitkiezen heeft en telkens weer in staat blijkt om absolute topproducten af te leveren.

Bettye LaVette (1946, Muskegon, Michigan) was zestien jaar toen ze haar eerste single opnam. Ze was een opstandige teenager die vroeg rijp menig man het hof maakte toen ze nog nauwelijks vijftien was. LaVette (haar eigen naam luidt Betty Jo Haskins) ging direct na het uitkomen van haar eerste single op tournee en deed dat met mensen als Clyde McPhatter, Ben E. King, Barbara Lynn en de grasgroene nieuwkomer Otis Redding. Later zou ze verklaren ‘het leven’ geleerd te hebben tijdens die maanden. Armetierige hotels, treinreizen, smoezelige theaters waar uitsluitend zwart publiek kwam en daar stond ze als meisje tussen gangsters, pooiers, hoeren, muzikanten en dope-dealers.
Ze zong zes jaar op Broadway musicals, daarna voor Motown in de Nashville-studio, maar brak nooit groot en meeslepend door. Ze had een smashdisco-hit met ‘Doing the best I can’, maar ze scoorde nooit hoge rapportcijfers op regelmatige basis. Gelukkig is ze dus nu al weer bijna tien jaar onder de hoede van de ‘Louis van Gaal van de soul-blues-roots en americana muziek’.

Worthy, telt elf songs gecomponeerd door mensen als Jagger & Richards, Bob Dylan, Lennon & McCartney, Chapman & Gauthier (titel track). Bettye is op een wonderlijke manier in staat om al deze covers haar eigen sound en touch te geven. Het album is weer een topprestatie geworden van deze bevlogen en ultiem getalenteerde zangeres. Het album opent met het door Bob Dylan geschreven Unbelievable, met een zeer funky introductie van dit nummer die we in het origineel niet tegenkomen. De muzikanten die meespelen op Worthy zijn allemaal afkomstig uit de hoogste categorie van de Amerikaanse muziekscene: Jay Bellerose op drums en percussion, Doyle Bramhall II op gitaar, Chris Bruce op bas and Patrick Warren speelt piano en de door mij zo geliefde Hammond B3.

Where A Life Goes is een conversatie tussen Bettye and haar overleden zus, waarin we gepakt worden door haar meeslepende zang. Dit terwijl het nummer ook nog eens meesterlijk steel gitaar werk bevat. Wanneer ze het Lennon/McCartney nummer Wait en titel nummer Worthy zingt, is Bettye werkelijk hartverscheurend en wordt je overvallen door haar desperate gevoel wat ze over weet te brengen. Heel gevoelig en sensibel waarin haar pijn en persoonlijk leed met haar diepe, gevoelige hese stem overgebracht wordt. Heel tegenstrijdige stemming levert dat op als je thuis lekker op je luxe sofa naar de heerlijke speels gitaarsoli zit te luisteren en weg kan dromen, terwijl Bettye al haar vroegere ellende van zich af zingt. Een subliem opgebouwde song met werkelijk meesterlijk orgelspel en weer fabuleus opgenomen. Step Away open heel prettig met op ‘Walk on the Wildside’ lijkende tonen. Een lekker opzwepend ritme ondersteund door heerlijk blazerswerk. Zelfs een ordinaire stamper van Jagger en Richards Complicated weet Bettye een indringende gevoelige snaar mee te geven.

We zien er weer naar uit en zijn benieuwd of Bettye ons ook hetzelfde gevoel kan geven tijdens haar live concert in Paradiso op 17 maart en we op kunnen gaan in een optimaal bluesgevoel met haar soulvolle stem waarbij zij prima past in het rijtje van Etta James en Ella Fitzgerald.

1. Unbelievable (Bob Dylan)
2. When I Was A Young Girl (Chris Youlden)
3. Bless Us All (Mickey Newbury)