Recensie: Beth McKee – Dreamwood Acres

Beth McKee – Dreamwood Acres
Format: CD – Digital / Label: Swampgirl Music
Releasedatum: 19 mei 2018

Tekst: Fons Delemarre

Een producer kan je werk maken en breken. Neem bijvoorbeeld Rick Rubin, die Johnny Cash in zijn laatste dagen hielp bij zijn muzikale zwanenzang. Hij gaf Cash een nieuw en zeer eigen geluid en daardoor de gelegenheid tegen het einde van zijn leven nog een aantal intrigerende en fascinerende albums te maken: ‘The American Recordings’. Andere producers, zoals Phil Spector, domineren het geluid van ‘hun’ artiesten volledig. Wéér anderen zien hun inbreng liggen op het terrein van het inkleuren/bijkleuren van het materiaal van de muzikant waarmee ze werken. Zoals bijvoorbeeld Mitchell Froom, die de scepter zwaaide bij een aantal albums van Suzanne Vega (‘99.9F’uit 1992 en ‘Nine Objects Of Desire’ uit 1996) Ook Los Lobos hebben een aantal albums opgenomen onder zijn leiding, o.a. ‘Kiko’ (1992), ‘Colossal Head’ (1996) en ‘This Time’ (1999). Met uitzondering van het sfeervolle Kiko leidde de inbreng van Froom niet tot geweldige resultaten.

Beth McKee heeft op haar nieuwe album ‘Dreamwood Acres’ ook gewerkt met een enthousiaste, creatieve en overijverige producer (John Pfiffner). Helaas gaat dat in het geval van ‘Dreamwood Acres’ ten koste van de fraaie songs van McKee. Wat mij betreft had soberheid en ingetogenheid de voorkeur gehad boven productionele ideeënrijkdom.
Het geluidsavontuur dat ‘Dreamwood Acres’ wil zijn staat op gespannen voet met de Mississippi roots die aan de muziek van McKee ten grondslag liggen. Daar zitten al heel wat verschillende invloeden in: soul, gospel, blues, folk, pop, en rock. Het streven op haar nieuwe album in een aantal nummers een indie-achtig geluid door te laten klinken gaat helaas vooral ten koste van McKee’s soulvolle vocals. Op haar eigen website wordt ‘Dreamwood Acres’ als volgt beschreven: ‘Releasing 16 May 2018, Dreamwood Acres is produced by Mitch Easter protégé John Pfiffner and features collaborators from the jangle-pop god’s inner circle. The subtly lush album is a furtherance of Beth McKee’s signature of roots music that rides the idyllic backroads of soul, gospel, blues, folk, pop, and rock. Here, she steps even further out with some newer indie threads (“Resurrection Mary,” “In Between the Lines”). It’s a golden Southern kaleidoscope that’s emotionally embracing and smolderingly smooth. So recline, maybe grab a glass, and dig in.’
Dat is dan wel weer mooi en beeldend verwoord in bloemrijk Amerikaanse Engels.


Tracks
01. Angus
02. Are You Happy Now?
03. In Between the Lines
04. Resurrection Mary
05. The Fall
06. You Make It Look Easy
07. The Balancing Act
08. Mercy Point
09. Mad Potter of Biloxi
10. Echo Chamber

Website: Beth McKee

Gerelateerde artikelen
Filter by
Post Page
Recensies Releases
Sort by
18 juli 2018|Categories: Nieuws, Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe