SEESAW

Format: CD / LP
Label: Provogue
Datum Release: 20 Mei 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Nog voor dat de opnamen van het album Don’t Explain waren afgerond werd al een studio geboekt voor de opvolger van de, wat later zou blijken, zeer succesvolle samenwerking tussen Beth Hart en Joe Bonamassa. Regeren is vooruitkijken moet, en daar heb je hem weer!, producer Kevin Shirley, met de drukke tourschema’s van beide artiesten in het achterhoofd, hebben gedacht. Er was maar weinig tijd om op te nemen maar al in een zeer vroeg stadium stond vast dat de honger na bovengenoemde album voor zowel Hart als Bonamassa nog lang lang niet gestild zou zijn. Het resultaat van de tweede sessies heet Seesaw en om de liefhebbers al vast een beetje op te warmen verscheen afgelopen april op het net al een klein voorproefje van wat ons te wachten stond. We zien in het promotie-clipje Nutbush City Limits, gezongen worden door een werkelijk ontketende Beth Hart die vervolgens haar geheimen met betrekking tot het uitvoeren van andermans werk prijsgeeft. ‘Gewoon een kwestie van inleven en de nummers zingen alsof je het zelf geschreven hebt’, aldus Hart. Zo simpel is het dus maar nog nooit kwam haar stem zo goed uit de verf. Bonamassa in de rol van Ike Turner is een vreemde gewaarwording. Steeds meer lijkt het er op dat de alleskunner het iets meer in de ‘donkere hoek van de muziek’ zoekt. Voor de Bonamassa-fans van het eerste uur is het overigens even slikken. De bluesrock heeft plaatsgemaakt voor soul met een behoorlijke dosis koperwerk zoals in de titeltrack,  Rhymes en ook Miss Lady. Gelukkig zijn de gitaarsolo’s gebleven.

Voor de tweede keer vergrijpen de twee zich aan werk van Melody Gardot. Na Your Heart Is As Black As Night is het nu If I Tell You I Love You en voor de tweede keer pakt deze gewaagde aanpak verrassend goed uit. Mede geholpen door Kevin Shirley is voor een repertoire gekozen dat heel erg goed past bij het geluid van de zangeres en de gitarist.
Zo krijgen we onvervalste countryrock met Can’t Let Go dat weliswaar bekend is geworden door die andere fantastische zangeres nl. Lucinda Williams maar in tegenstelling tot wat de begeleidende info vermeld, niet van haar afkomstig is maar geschreven werd door Randy Weeks.

Het venijn zit hem in de staart wanneer Hart met haar vertolking komt van het zwaar indrukwekkende Strange Fruit, één van de eerste anti-racisme-liedjes uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Nog maar net bekomen van Django Unchained, de laatse film van Quentin Tarantino waarin op niet mis te verstane wijze wordt herinnerd aan het brute slavernijgeweld, zie je bij beluistering hiervan als het ware de zwarte lichamen aan de bomen hangen, licht bungelend door the Southern breeze. Fenomenaal is hier het gitaarspel van Bonamassa die zich heel bescheiden en uiterst ingetogen maar tegelijkertijd zeer bepalend heeft gewaagd aan de muzikale omlijsting van dit indrukwekkende werk. Stel je eens voor hoe dit live gaat klinken op het Hampton Court Palace in Londen of tijdens de twee optredens in het Amsterdamse Carré die de twee eind juni gaan doen. Als vanzelfsprekend is er geen kaart meer te krijgen voor deze shows.

De gelukkigen die een kaart voor de shows in Carré hebben weten te bemachtigen is er goed nieuws. Beide avonden worden opgenomen en gebruikt voor een op een later tijdstip uit te brengen DVD.

01. Them There Eyes
02. Close To My Fire