bernie marsden shine

Bernie Marsden – Shine
CD / Label: Provogue
Release datum: 18 Augustus 2014

Tekst: Stan van der Lugt

Bernie Marsden was begin jaren 80 in dienst van Whitesnake. In 1982 schreef hij mee aan “Here I Go Again”, dat werd uitgebracht op het album Saints & Sinners. Twee jaar later werd Bernie uit de band gegooid, maar Bernie heeft niet lang hoeven treuren om het ontslag. Het vernieuwde Whitesnake kreeg met de remake van “Here I Go Again” in 1987 een grote wereldhit. Dit zou voor Bernie nog een leuk staartje krijgen, want tot aan de dag van vandaag leveren de royalty’s een vette bankrekening op. Maar geen reden om de gitaar aan de wilgen te hangen. Bernie is altijd doorgegaan met spelen, waaronder in de Moody-Marsden Band. Shine is het eerste studio album van Marsden in vijf jaar, de dertien tracks werden opgenomen in de Abby Road studio’s.

Het album opent sterk met “Linin’ Track”, vette bluesrock met begeleiding van mondharmonica. Wie denkt dat de trend is gezet voor de rest van het album komt bedrogen uit. De volgende twee songs “Wedding Day” en “Walk Away” hebben meer gemeen met jaren 80 AOR dan met blues(rock). “Kinda Wish She Would” schuurt aan tegen pop/rock.

Voormalig broodheer David Coverdale neemt de leadvocalen in de aloude Whitesnake song “Trouble” voor zijn rekening. Geen gelukkige keuze want deze remake voegt niets toe aan het origineel. Daarentegen hypnotiseert de mondharmonica van Mark Feltman in “Ladyfriend” en doet Joe Bonamassa in de titelsong waarin hij goed is, een fijne gitaarpartij op de mat leggen. Het futloze “Who Do We Think We Are?” kunnen we maar beter vergeten, want zelden heb ik jaren 80 AOR zo fout horen klinken.

Gelukkig is “Bad Blood” van een ander laken een pak en krijgt deze heerlijke blues kleur door de fraaie leadvocalen van zangeres Cherry Lee Mewis. “Dragonfly” is een mooi eerbetoon aan de voormalige Fleetwood Mac gitarist Danny Kirwan. Het pittige “You Better Run” zou niet misstaan op een Whitesnake album en “Hoxie Rollin’Time” kent een fraaie wah-wah gitaarpartij en lijkt beïnvloed door Stevie Ray Vaughan.

Shine is een wat schizofreen album. Het heeft blues als leidraad, maar kent ook andere invloeden die niets met blues gemeen hebben. Toch loont het de moeite om Shine aan te schaffen, want de in de blues gedrenkte songs zitten goed in elkaar en klinken best wel lekker.

Tracklisting:

1. Linin’ Track
2. Wedding Day