Recensie: Ben Shaw – Bonita

Ben Shaw – Bonita
Releasedatum: 24 augustus 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Ben Shaw is een voor ons nog behoorlijk onbekende singer-songwriter uit Los Angeles. Toch schrijft en maakt hij al meer dan vijftien jaar muziek. Zijn muzikale hart heeft hij jaren geleden al verkocht aan het plaatsje Eau Claire in Wisconsin, waar hij aan de universiteit muziektherapie studeerde. Hij werd daar geïnspireerd door de indie-muziekscene en ontwikkelde er zijn eigen sound en stijl. Hij trad er veel op als solo artiest maar ook als lid van de lokale bandjes Lawnmore, Ala Balik en The Embellishment. Uiteindelijk verliet hij Eau Claire in 2002, stopte met optreden en werd opnametechnicus en advocaat in de muziekwereld. Hij wilde niet langer in de spotlights staan. Door een reeks toevalligheden keerde hij vier jaar geleden toch terug naar de muziekwereld toen hij een poosje op het strand van Malibu vertoefde en in het muzikale epicentrum van Laurel Canyon in Los Angeles terecht kwam. Ondanks al die jaren buiten de schijnwerpers bleef Shaw wel liedjes schrijven. Dat resulteerde begin 2015 in het opnemen van zijn eigen werk en bracht hij in 2016 zijn solo debuut ‘Feet To The Fire’ uit. Voor zijn tweede album besloot Shaw een crowdfunding actie op te zetten om de opnames te bekostigen. Dat is gelukt.

‘Bonita’ is opgenomen in de Pine Hollow Studio in zijn geliefde Eau Claire. Dat zijn liefde voor dit kleine plaatsje heel diep zit is ook te merken aan de ode die hij ervoor schreef in de vorm van Eau Claire Fou. Daarnaast verzamelde hij een handjevol getalenteerde lokale muzikanten om zich heen om hem te helpen: drummer Adam Harder-Nussbaum, bassist Eric Thompson, pedal steel gitarist Ben Lester en toetsenist Paul Brandt.  Ze vormen tevens zijn live band.

Voor Shaw gaat het opnemen van een plaat niet zozeer om het uiteindelijke product maar draait het voor hem vooral om het muzikale proces. Hij liet zijn bandleden volledig hun eigen gang gaan. Ze bouwden zelf hun arrangementen en harmonieën om de teksten en het gitaarspel van Shaw heen. Dat Ben deze manier van samenwerken stimuleerde hoor je heel duidelijk terug. Ieders talent komt goed tot z’n recht. Je hoort een heel scala aan instrumenten die alle liedjes weer anders inkleuren. ‘Bonita’ is hierdoor een heel dynamische, diverse en gelaagde plaat. Ook de verschillende muziekgenres zorgen voor veel diversiteit en afwisseling. Het gaat van Americana en country naar blues, indie en zelfs een vleugje folk en pop. De kleuren en klanken zijn heel uiteenlopend en toch vormen ze door de goede samenwerking van de artiesten en producer Evan Middlesworth één mooi geheel. Alles is perfect in balans.
Shaw is uiteraard, met zijn gitaarspel en zang, de rode draad op het album. Hij is een uitstekende songwriter die zijn gevoel goed op papier kan zetten en dit vervolgens ook bijzonder goed uitdraagt in zijn liedjes. Zijn stem ligt prettig in het gehoor en de emotie die erin doorklinkt komt direct binnen. De fijne harmonische achtergrondzang van de Morton zusjes van de, eveneens uit Eau Claire afkomstige, band LASKA, geven de nummers nog een extra dimensie.

‘Bonita’ is een puur album dat recht uit het hart komt en een prachtig rijk palet aan geluiden bezit. Het is tijd dat Nederland en ook de rest van Europa kennis maakt met Ben Shaw.

01. Marrakech
02. The Train