Recensie: Ben De La Cour – The High Cost Of Living Strange

Ben De La Cour – The High Cost Of Living Strange
Format: CD – Digital / Label: Flour Sack Cape Recs
Releasedatum: 6 April 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Ben De La Cour is een jonge Amerikaanse songwriter die in deze verwarrende tijden zijn land probeert te duiden. Het snijvlak waar dromen botsen met de kilheid van de alledaagse realiteit zijn de vruchtbare bodem voor zijn werk. Dat het lukt om in een klein half uur een beeld te schetsen van een maatschappij op drift getuigt van een positief minimalisme, alleen de kern en niets anders.

Verbazingwekkend hoe de zanger zelf een leven heeft gehad met allerlei bochten en veranderingen, waardoor hij iets krijgt van een weggelopen personage uit On The Road. Hij werd geboren in Londen maar groeide op in Los Angeles. Hij speelde in een metalband die twee albums uitbracht. Alvorens hij op Havana aan de slag ging als bokser. Uiteindelijk belande hij als conciërge in een psychiatrische ziekenhuis voordat een hij nieuwe carrière begon als boerenknecht. Momenteel woont en werkt hij vanuit New Orleans. Of het geschetste carrière pad echt zo is geweest kan ik natuurlijk niet verifiëren, onderzoek op internet levert deze biografische schetsen.

Al is het verleidelijk om te geloven in de romantiek van alle omzwervingen die hem leiden naar de muziek, de zanger ontsnapt tussen de bladzijden, geschreven door Jack Kerouac of Raymond Carver. Het vleugje American Gothic dat in zijn stijl ligt maakt de literaire referenties compleet. Zoals schrijver als Poe en Shirley Jackson een kier die de duisternis ontsluit in het alledaagse, ligt er altijd iets onheilspellends op de loer in deze muziek. De normale situatie die langzaam toch niet zo veilig en geruststellend is. De foto op de hoes kent hetzelfde effect. In eerste instantie lijkt het beeld duidelijk, de zanger met op de achtergrond een schuur. Tot je de clown aan de rechterkant ontdekt. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat er vanuit die schuur een derde persoon opdoemt.
Deze jongeman heeft niet de Bijbelse stem van een doorleefde man als Johnny Cash of Leonard Cohen, in zijn heldere vertolking klinkt nu mededogen en liefde voor de onfortuinlijke personages. Alsof hij hoopt dat ze na hun problemen verlossing en vrede vinden.

Een artiest die de liefhebber moet blijven volgen. Als je op dit punt in je carrière een meesterwerk aflevert  dan zullen er nog meer volgen.

Tracklist
01. Dixie Crystals