Belly Hole Freak – Bump, Mirrors & Bounce
Format: CD – LP – Digital / Label: Skronk Records
Releasedatum: 9 januari 2019

Hoe knap is het al je in je eentje een geluid voortbrengt, dat net zo krachtig en rauw klinkt als een complete band. En er is een aantal one-man bands, die in staat is om dat voor elkaar te krijgen.

De Italiaanse Belly Hole Freak, is er zo één. In het dagelijkse leven heet hij Massimiliano Belly en komt hij uit Rome. Hij speelt gitaar, hi hat, cymbalen, koeienbel, kazoo en de roemruchte voetstamp. En dan is er nog zijn zang, die het beste te omschrijven is als zang van het enge neefje van Captain Beefheart, waar je absoluut geen contact mee wil, maar die wel verrekte intrigerend klinkt.

Na het debuutalbum ‘Superfeak‘ is er nu dus het tweede album, dat van start gaat met gierende wind en een knetterende open haard. Al snel begint Belly er rauw op los te stampen in 21 Grams/Soul Bounce. Hierbij valt zijn soepel snijdende slidegitaar op en allerhande kletterende percussie. Een boogie met onheilspellende gromzang. Halverwege krijgt Belly helemaal de geest en zwiept hij er wild op los op zijn gitaar en geselt hij zijn percussie.
Als je dacht dat je hierna rust krijgt, zit je er helemaal naast want Belly boogiet gewoon onverstoorbaar door in Panamericana met zijn vervormde zang, die, vreemd genoeg, af en toe als Jethro Tull’s Ian Anderson klinkt, die verdwaasd de blues uit zijn lichaam perst. Stomp Boogie geeft precies wat de titel belooft. Een primitieve, wild stampende boogie met een super rauw geluid waarbij je automatisch mee begint te stampen. In Catrina’s Walk laat Belly zich van zijn “gevoelige” kant horen in een langzaam stotende Tom Waits-achtige shuffle, compleet met trompet. In dit nummer hangt een constante rauwe dreiging met huilende geest-achtige stemmen op de achtergrond.
Hierna gaat de blues in Gramelot Bizarre op de huppelende vaudeville toer met wederom die trompet die gewoon door deze hyper vaudeville heen fietst. Een bizarre mengeling van vaudeville, countryblues en jazz. De vaudeville blijft nog even hangen in Even If Blind met zijn sprankelende gitaarspel. Een heerlijke swinger, die even niet zo rauw klinkt als de rest van het album.
De primitief stampende boogie is weer in volle glorie terug in Baja Sur. Halverwege gaat het gas er vol op voor een uitzinnig gierende boogie. Freedom is een lome funky boogie met puntig gitaarwerk en een intense rauwheid. “9 YearsGone” gaat op dezelfde voet verder met een akoestisch eind waarna de wind weer begint te gieren en haardvuur weer  knettert…..

Belly Hole Freak nestelt zich met dit album aan de top van de one man bands. Prima album!

01. 21 Grams/Soul Bounce
02. Panamericana