Beki Brindle Band – Blue For You
Format: CD – Digital / Label: 939979 Records DK Records
Releasedatum: 9 augustus 2018

Het feit dat een artiest, of in dit geval artieste, jarenlange blueservaring opdeed bij artiesten als Yank Rachel en Jerry Lee Lewis en ontdekt werd door Rick Danko en Levon Helm van The Band, wil nog niet automatisch zeggen, dat er dan meteen fantastische albums afgeleverd worden wanneer die artieste solo gaat.

Neem nou Beki Brindle Band, een band geformeerd rond gitariste en zangeres Beki Brindle. Zij deed bakken ervaring op als solo gitariste in de bands van de al eerder genoemde Yank Rachel en Jerry Lee Lewis en raakte tijdens haar verblijf in Ierland ook nog eens bevriend met Bono van U2.

Haar band bestaat verder uit Danny McCormack op de keyboards (ex-King Pleasure&the Biscuit Boys), Sticky Wicket op de drums (ex-RussBallard Band en Steve Gibbons Band), Chris Maidment op percussie (ex-Musn’tGrumble) en bassist John Riordan op de bas. Deze laatste is niet op dit album aanwezig maar is door verschillende bassisten vervangen.

Tijdens het beluisteren van dit album bevond ik mij verwikkeld in een hevige tweestrijd. Aan de ene kant heb je het meer dan uitstekende gitaarspel van Beki en aan de andere kant haar vocale capaciteiten. En die zijn eerlijk gezegd wat beperkt. Beki moet het doen met een ietwat dun stemgeluid waardoor zij met met name in de bluesnummers vocaal tekort komt.

Het album opent trouwens prima met Whiskey, een nummer geschreven door James Fullin, die ook al nummers schreef voor Kenny Neal. Een lekker lome funky bluesrocker in een stijl, die voorzichtig tegen Little Feat aanschurkt. Beki toont hier direct aan, dat zij met haar bijtende gitaarspel duidelijk haar mannetje/vrouwtje staat. Ook aandacht voor de stuwende piano van Danny McCormack, die op het hele album een belangrijke rol speelt. Aliens Have Landed heeft een geluid en sfeer, die aansluit bij het landerige funky geluid van the Band, met name door het warm golvende orgel. Het dunne stemgeluid van Beki wordt meer dan goed gemaakt door haar bluesy priemende gitaar.
Last Night van Lightnin’ Hopkins krijgt in Beki’s uitvoering een jazzy nachtclub geluid waarin de sprankelende piano en de warme jazzy gitaarklanken de belangrijkste elementen zijn. De cover van Muddy Waters’ Satisfied heeft direct die losse Muddy drive te pakken. John Sebastian (van The Lovin’ Spoonful) is te gast op de harmonica, maar in een heel bescheiden rol. Ook zanger Steve Gibons is te gast en zingt hier een duet met Beki. En dan treedt Russ Ballard ineens aan op de basgitaar in het door hem geschreven Blue For You. Hij is verantwoordelijk voor diverse rockklassiekers, die hij onder andere schreef voor Rainbow. Het is daarom niet verbazingwekkend, dat we hier totaal niet met een bluesnummer te maken hebben maar meer gepolijste poprock, die beter bij een artieste als Bonnie Tyler past. Beki moet hier vocaal echt tot het uiterste gaan. Gelukkig zit de cover van Koko Taylor’s What Kind Of Man Is This weer in de luchtig swingende blueshoek met prima pompende piano en snerpende hitaar. Twilight is een nummer van The Band uit hun “Northern Lights, Southern Cross” periode. Een lui voortschuifelende ballad, die muzikaal overtuigt maar waarin Beki’s stem echt te weinig power heeft. In Yank Rachel’s My Baby’s Gone overtuigt Beki echter wel. Een zeer broeierige, haast swampy uitvoering met bijbehorend rauw gitaarwerk.
Burning Like St. Joanis de afsluiter van het album en klinkt als een opgepepte versie van de klassieker “Spoonful” voorzien van een licht gospelsausje.

Als je door de wat beperkte vocale zangkwaliteiten weet heen te prikken houd je zeker een zeer onderhoudend en sympathiek album over. Met bovendien prima gitaarwerk!

01. Whiskey