Foto Recensie: Beaux Gris Gris & The Apocalypse - Love & Murder

Beaux Gris Gris & The Apocalypse – Love & Murder
Releasedatum: 8 september 2018

Tekst: John Maes

Dit lijkt een nieuwe naam of band in het firmament maar de muzikanten van dit nieuwe uit New Orleans stammende muziekgezelschap kent een aantal bekende namen voor de blues kenners onder ons. De Britse gitarist Robin Davey kennen we van The HOAX, zijn samenwerking met Guy Forsyth en met de kleurrijke zangeres Greta Valenti speelt hij al samen in de band Well Hung Heart.
Sinds kort zijn Davey en Greta begonnen aan een nieuw project onder de titel Beaux Gris Gris & The Apocalypse. Na repetities en proef optredens in de bekende New Orleans venue’s Tipitina en D.B.A in Frenchmenstreet werden zij door de zonen van de Neville Brothers (eigenaren van D.B.A., een zeer aan te bevelen muziekbar als je New Orleans een keer bezoekt) aangespoord om de studio in te duiken. Dat leverde al vrij snel een debuut EP op en daarna dus dit complete nieuwe album. In september zijn ze in deze samenstelling al te gast geweest op een aantal locaties in Nederland en hebben daar al diepe indrukken achter gelaten. Mooi om te vermelden is dat onze eigen keyboard maniac Bob Fridzema (KING KING, Elles Bailey, Joanne Shaw Taylor) ook op dit album vertegenwoordigd is.

Dit is een zeer gevarieerde productie geworden waar behalve blues vele invloeden voorbij komen. Dat kan ook haast niet anders als je roots liggen in de smeltkroes der talenten uit de buurt van Frenchmenstraat. Country, swampy rock, ballads en cajun. Tien aanstekelijke en tot de verbeelding sprekende songs waar de passie en energie van af springt. De opener Heartbreaker zet je meteen op scherp. Een kenmerkende niet uit je hoofd te krijgen melodie wordt staccato gezongen door Greta, strakke krachtige drums ondersteunen dit en Robin scheurt met zijn gitaar door de refreinen heen.
Fridzema laat zijn duidelijke Hammond stempel achter en geeft het nummer de nodige body. Daarna het tegendraadse intro van Cyclone met akoestische Spaanse gitaar als rustpunt om tot rust te komen. Heerlijke verhalende zang door Greta hier die waarschuwt voor het opkomende slechte weer en maant ons tot “hiding for a shelter”. En dan gaat het los met dit nummer. Davey scheert er als een ware orkaan op los met zijn Gretch gitaar. Een eerbetoon aan de natuur in Louisiana Good Ride met eindstation New Orleans. Het wah-wah pedaal van Davey maakt hier overuren. Don’t Let The Bastards Drag You Down is het absolute meeslepende hoogtepunt en hitgevoelige nummer van dit album. Ondersteund met een gave Youtube clip scoort dit nummer het hoogst op de blues en roots lijsten in het zuiden van de States. Puur genot om je helemaal in dit nummer op te laten gaan en inmiddels is in Nederland al gebleken dat hele zalen plat gaan voor deze uitvoering en te zien is hoe Greta zich helemaal overgeeft aan dit nummer.

Zwaar onder de indruk van dit gezelschap met hun nieuwe inspiratie geput uit de diepste kuilen en swaps van Louisiana hoop ik dat Beaux Gris Gris & The Apocalypse volgend jaar weer een toertje maakt naar ons moerassige evenbeeld van de zuidelijkste staat van de USA.

Beaux Gris Gris & The Apocalypse - "Heart Breaker" (4K)

01. Heartbreaker
02. Cyclone