Recensie: BB Factory – First World Blues

BB Factory – First World Blues
Format: CD – Digital / Label: Clockwork Music
Releasedatum: 18 mei 2018

Hoewel de band BB Factory uit Australië komt zit er toch een behoorlijk Nederlands luchtje aan. Dat komt door gitarist Pedro Verhoeven, een gitarist uit Nederland, die op zijn veertiende naar Australië vertrok.
Samen met de Amerikaan Harold Jackson (zang), Bruce Crouch (toetsen), Craig Hamilton (bas) en Cvitan Barac (drums) heeft de band een album afgeleverd met rock waarin een flinke hoeveelheid soul en blues zit.

Het album opent met Call Me Baby, een soepel rockende shuffle die door de zang van Harold Jackson aan Little Charlie & The Nightcats doet denken. Pedro levert in dit nummer stevige gitaarriffs af en saxofonist Jacob Scesney scheurt er behoorlijk op los. In de funky buesrocker Save Me waart het geluid van Robert Cray rond wat automatisch inhoudt dat het soulgehalte in dit nummer ook flink hoog is. Harold Jackson heeft de geschikte rauwe soulstem voor dit nummer. First World Blues is een ballad met wederom een hoog soulgehalte. Pedro zorgt met zijn gitaar voor een bluesy geluid. Zangeres Onyie Nwachukwu uit New York is te gast met haar krachtige zang. Howler opent met de huilende gitaar van Pedro en gaat verder als broeierig swamprock nummer. Het lichtvoetig swingende Sweet Refrain is een soulpop nummer, dat mij aan zowel The Fine Young Cannibals als aan Paul Weller’s Style Council deed denken. Ook Blues For You is, in tegenstelling tot wat de titel belooft, een poppy soulnummer dat meer richting Huey Lewis & The News trekt. Pedro’s krachtige gitaarlicks staan centraal in dit nummer. Like Fire valt een beetje buiten de muzikale boot door zijn fusion-achtige soulgeluid. Tijdens de Braziliaanse tempoversnelling gaat Jacob Scesney lekker los op zijn sax. In het intro van Fantasy lijkt de band Led Zeppelin’s “Rock & Roll” te gaan coveren maar al snel gaat het nummer verder als een bluesy rocker.
De band sluit het album af met de sfeervolle slowblues It’s Over waarin de bluesy kwaliteiten van Pedro voor het eerst echt goed tot zijn recht komen.

BB Factory heeft een aangenaam album afgeleverd waarop een aantal prima soulvolle nummers staan.

01. Call Me Baby