Recensie: Barrence Whitfield & The Savages – Soul Flowers Of Titan

Barrence Whitfield & The Savages – Soul Flowers Of Titan
Format: CD – Digital / Label: Bloodshot Records
Releasedatum: 2 maart 2018

Het is bedrijvig aan het Barrence Whitfield & The Savages front! Naast een overzichtsalbum van hun Rounder periode op het Ace label, waarover je hier meer kunt lezen bij Blues Magazine, is er nu ook een splinternieuw album van de wildeman van de rhythm & blues verschenen. Zou hij na al die jaren nog zo wild zijn of zou hij zijn wilde haren verloren hebben?
Ik kan jullie geruststellen. Barrence klinkt nog steeds zo rauw, wild en intens als in zijn beginjaren.

Op dit album wordt Barrence bijgestaan door Peter Greenberg op gitaar, Phil Lenker op bas, Andy Jody op drums en Tom Quartulli op saxofoon.

En ze gaan gelijk smerig rockend van start met Slowly Losing My Mind, een nummer van de obscure Willie Wright & His Sparklers. Gitarist Peter Greenberg valt op met een messcherpe solo terwijl Barrence bewijst dat hij het krijsen nog niet verleerd is. Pain is een stuwend wild soulnummer waarin de band ondersteund wordt door een swingende blazerssectie.
In Tall, Black And Bitter gooit Barrence zijn rhythm & blues door een rockabilly blender met een gemene felle rocker als resultaat. De mannen nemen wat gas terug in Tingling, een mid-tempo soulnummer dat door de stuwende gitaarriffs onweerstaanbaar is.
Ook I’ll Be Home Sunday is een heerlijke soulballad, die echter rauw genoeg klinkt om het label “gelikt” te ontlopen. Het is trouwens een cover van een nummer van The Midnighters. Alle poespas wordt door Barrence overboord gezet in de ongecompliceerde rauwe boogie Let’s Go To Mars. In een stuwende vuile rocker komt Barrence tot de conclusie dat hij toch wel Adorable is. De cover van Finley Brown’s I Can’t Get No Ride is een funky nummer, dat wat weg heeft van Edwin Starr’s 25 Miles. Ondersteund door de pompende sax van Tom Quartulli krijst Barrence het weer uit in I’m Gonna Leave You. Officieel wordt het album afgesloten door de ballad Say What You Want waar een “Time Is On My Side” luchtje aan zit.
Tot slot krijgen we dan nog een bonustrack in de vorm van de vuige garage rhythm & blues in Dream Of June.

Barrence Whitfield is overduidelijk nog steeds in staat om een wild feest van blues, rock, garage en soul te organiseren!

01. Slowly Losing My Mind