Barbara Hendricks & Her Blues Band – The Road To Freedom
Format: CD / Label: Arte Verum Records
Releasedatum: 25 november 2018

Does opera belong in the blues? Na het beluisteren van dit zeer indringende album van Barbara Hendricks kan ik die vraag alleen maar met een volmondig “JA!!!” beantwoorden.

Barbara weet op dit album de opera op een zeer emotionele wijze te integreren in de blues- en gospelmuziek. En dat dat allemaal zo vol emotie zit is niet zo gek gezien het feit dat Barbara lessen en masterclasses volgde bij zangeressen als Jennie Tourel en Maria Callas, beiden voorbeelden van zeer emotionele opera. Barbara is sowiso een zeer veelzijdige dame. Deze dochter van een predikant uit Arkansas studeerde namelijk aan de Universiteit van Nebraska en studeerde daar af in de wiskunde en scheikunde.  Naast haar zangcarrière is zij ook nog eens actief voor de rechten van vluchtelingen en is ze benoemd tot goodwill ambassadrice voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties.

Van oorsprong is zij dus een operazangeres maar de afgelopen tien jaar keerde zij regelmatig terug naar muzikale roots, de blues en de gospel. Zo ook op dit nieuwe album dat live werd opgenomen tijdens “La Folle Journée” in de Cité des Congres in Nantes.
Ze wordt bijgestaan door Matthias Algottssom op piano en het Hammondorgel), Max Schultz (gitaar) en Ulf England (gitaar en slidegitaar).

Het resultaat is een zeer indrukwekkend album geworden, dat mede door de sfeervolle begeleiding, rechtstreeks je ziel binnen dringt.
Geopend wordt met Improvisation On Feeling Bad Blues & People Get Ready. Ulf England opent met zijn snijdende slide in Ry Cooder’s Feeling Bad Blues en zet gelijk een zeer indrukwekkende sfeer neer in aanloop van de warme gospelvertoling van Curtis Mayfield’s People Get Ready met statig orgelspel en waarin Barbara’s operastem je de rillingen over je rug laat lopen. Ze klinkt hier als een bluesy operadiva die je tot op het bot raakt.
Daarna volgt de traditional We Shall Not Be Moved. Een nummer, dat ondersteund wordt door de bluesy, lome begeleiding. Hier bewijst Barbara dat zij met gemak in de categorie Mahalia Jackson geplaatst kan worden. Ze bewijst dat een operaster wel degelijk vol emotie, en dus bluesy, kan zingen. Nog een traditional, Woke Up This Morning (With My Mind On Jesus) waarin Barbara vol emotie en krachtig haar liefde voor Jesus bezingt, ondersteund door een prachtige bluesy piano.
Amazing Grace mag door sommigen als een uitgekauwd nummer beschouwd worden maar is toch gewoon een gospelklassieker. Door de krachtige bluesy stem van Barbara en de ingetogen bluesy begeleiding is hier toch sprake van een zeer aparte versie.
De traditional Keep Your Eyes On The Prize krijgt een broeierig pompende, zelfs funky, uitvoering waarin de begeleiders ook nog eens gospel-achtige achtergrondzang laten horen. Ook Take My Hand, Precious Lord is een gospelklassieker, die een ontroerend mooie en intieme uitvoering krijgt met Barbara’s krachtig galmende stem. Het ingetogen bluesy gitaarwerk speelt een hoofdrol in Another Man Done Gone waarin Barbara het solo overneemt op een hartverscheurende wijze met ratelende slavenkettingen.
J.B. Lenoir’s Down In Mississippi bewijst dat Barbara ook de pure blues aan kan. Hier laat zij haar galmende operakant even met rust. Improvisation is een solospot van pianist Matthias Algottssom, die op indrukwekkende wijze de blues, gospel en jazz voorbij laat komen. Strange Fruit is een jazznummer, dat vooral door Billie Holiday’s vertolking bekend werd. Het nummer beschrijft op een zeer indrukwekkende wijze het beeld van de lijken van zwarte Amerikanen, hangend aan een boom als een soort vreemd fruit. Overtuigend ten gehore gebracht door Barbara’s emotionele operastem.
Medley For Refugee Children bestaat uit George Gershwin’s Summertime, een gedicht en de traditional Sometimes I Feel Like A Motherless Child. Een zeer indrukwekkende combinatie met stemming gitaarwerk. I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free is van oorsprong een jazznummer, dat in de 60’s gebruikt werd als lijflied voor de Amerikaanse Civil Rights Movement en dat bekend werd in de uitvoering van Nina Simone. Hier is het nummer in een swingend gospelgeluid gegoten met soepel pianospel.
Dit zeer indrukwekkende album wordt afgesloten met de traditional Oh Freedom, We Shall Overcome waarin Barbara een gedicht aan de vrijheid opdraagt en het nummer daarna op een zeer indrukwekkende wijze vertolkt.

Barbara Hendricks heeft met dit album een zeer indringend album afgeleverd dat bol staat van emotie, pijn, hoop en liefde. Ik kan dit album dan ook aan elke bluesliefhebber aanbevelen.

01. Improvisation On Feeling Bad Blues & People Get Ready
02. We Shall Not Be Moved