Recensie: Barbara Blue – Fish In Dirty H2O

Barbara Blue – Fish In Dirty H2O
Format: CD / Label: Big Blue Records
Releasedatum: 14 september 2018

Wat heb ik ongelooflijk zitten slapen!!! Ik heb zomaar tien albums van zangeres Barbara Blue onopgemerkt voorbij laten komen! Maar dat gaat mij bij haar elfde album zeker niet gebeuren want dit album dient absoluut bij iedere soul en bluesliefhebber onder de aandacht gebracht te worden.
Barbara Bue, een zangeres uit Pittsburgh, PA, debuteerde in 1989 met haar album ‘Out Of The Blue’ en blijkt, na beluistering van haar nieuwe album, een zangeres te zijn die vocaal zo in het rijtje Bettye Lavette, Mavis Staples en Etta James aan kan schuiven. Ze heeft een rauwe, door de jaren getekende soulstem, die zowel in de ballads als in de uptempo nummers prima past.

Ze wordt op haar nieuwe album bijgestaan door de gitaristen Will McFarlane, Michael Tols, Johnny Lee Schell en Scott Sharrard, toetsenist Lester Snell, bassist Dave Smith, jazz-funk legende/drummer Bernard “Pretty” Purdie, Hammondorganist Rick Steff, toetsenist Mark Namore, trompetist Mark Franklin, saxofonist Jim Spake en trombonist Steve Gramham.

In het intro van het eerste nummer, My Heart Belongs To The Blues, merk je gelijk al met wat voor klasse zangeres je hier te maken krijgt in een loom tikkende bluesyshuffle met zacht romig Hammondspel, een subtiel tikkende Bernard Purdie en broeierig bijtend gitaarwerk. De loom pompende shuffle Johnny Lee heeft een hoog soulgehalte en ook nog eens priemend gitaarwerk van Johnny Lee Schell. Accidental Theft opent met rauw gierend gitaarwerk en gaat verder als een traag bonkende blues met Etta James-achtige rauwe zang en huilend gitaarwerk. Michael Tols treedt aan op de gitaar in Dr. Jesus. Samen met Michael Tols voorziet hij dit nummer van haast Southern rock-achtig gitaarwerk.
Meet Me In Memphis is een luchtige soulswinger met warme blazers. Een nummer dat qua stijl in de buurt van Little Milton of Al Green zit. Het titelnummer Fish In Dirty H2O is een loom nummer waarin het Staples Singers geluid boven komt drijven, mede door de Mavis Staples-achtige zang van Barbara. Zij wordt bijgestaan door rapper Al Kapone. De intieme ballad Walk Away doet qua stijl en melodie denken aan Bob Dylan’s “I Shall Be Released”.
BBQ Man is daarna een opgeruimd swingende rythm& blues shuffle met warm saxwerk van Jim Spake. Een nummer waarin het “vlees op de gewenste temperatuur brengen” een geheel andere invulling krijgt. Bernard Purie’s uiterst funky drums zetten het loom funkende Wild Women ingang. Een nummer met spetterende soulvolle blazers waarin Barbara uiterst soulvol bewijst dat “wild women” wel degelijk de blues kunnen krijgen. Na de jazzy swinger Gravy Train is That’s Workin’ For Me een uiterst loom bluesnummer met aangenaam warme saxofoon.De titel Slow Burn zegt het al. Een langzaam bluesy soulnummer met warm brandend gitaarwerk.
Barbara sluit het album af met een cover van de Robert Johnson klassieker Come On In My Kitchen, dat een broeierig, haast Staples Singers-achtige bewerking heeft gekregen.

Ik ga snel achter de voorafgaande tien albums van Barbara Blue aan want haar nieuwe album is een kwaliteits mix van soul en blues!!!

01. My Heart Belongs To The Blues