Recensie: Bap Kennedy – Let’s Start Again

bap-kennedy

Bap Kennedy – Let’s Start Again
Label: Proper Records / Rough Trade. Release Date: 3 February 2014

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Roelof Passies

Bap Kennedy heeft zijn verleden als punk rocker definitief achter zich gelaten. In de jaren ´80 en ’90 was Bap nog de leadzanger van de band Energy Orchard waar veel punk- en U2-invloeden waren te horen. In zijn latere solocarrière is hij heel duidelijk een andere weg ingeslagen, getuige ook zijn optreden vorig jaar op het festival Take Root in Groningen waar hij voor een volle zaal het festival mocht openen.

Inmiddels heeft hij een hele reeks cd’s gemaakt, het meest in het gehoor springen de cd’s Domestic Blues; geproduceerd door Steve Earle en Sailor’s Revenge dat geproduceerd is door Mark Knopfler. Op de laatstgenoemde cd zijn de Ierse invloeden te horen van zowel Mark Knopfler als ook van Bap zelf. Op de cd Let’s Start Again slaat hij weer een andere weg in.

Wanneer de cd voor de eerste keer in de speler ligt heb je een beetje een gevoel van voortkabbelende nummers die weinig indruk maken maar schijn bedriegt. Na enkele keren beluisteren valt op dat het zeer vrolijke nummers zijn die beklijven. En die vrolijkheid past goed bij deze toch wel donkere en sombere maanden van het jaar.

Het album start met de title-track Let’s Start Again. Het nummer handelt over de relatie die Bap heeft met zijn vrouw Brenda, waarbij Brenda prachtige vocalen voor haar rekening neemt. Dan volgt het nummer Revelation Blues, het mooiste nummer van dit album. Een heerlijk begin met een schurende en krakende fiddle om vervolgens in uptempo door te gaan. Het lijkt op een kruising tussen Bob Dylan en Johnny Cash. Toch zitten er ook enkele nummers tussen die niet blijven hangen, zoals het derde nummer van de cd If Thing’s Don’t Change.

Maar dan volgt wederom een hoogtepunt van deze cd: King Of Mexico. Het begint met castagnetten en een harmonica. En zoals de titel al doet vermoeden gaat dit liedje over Mexico: ‘This could be my destiny, it’s just a dream but I can’t wake up.’ Heel duidelijk zijn hier invloeden te horen van Los Lobos’ La Bamba. Het nummer Radio Waves is wederom zo’n nummer dat dagen in je hoofd blijft hangen. Hier zijn overduidelijk invloeden te horen van Greg Troopers We’ve Stil Got Time. Tijdens het nummer Heart Trouble krijg je het gevoel dat je ineens in een jaren ’60 kroeg bent beland waar een swing/boogie band staat te spelen. Tijdens het nummer Fools Paradise heb je het gevoel dat je weer terug bent in Mexico. De cd wordt afgesloten met een echte country-tranentrekker Let It Go.

Resumerend kun je stellen dat Bap Kennedy wederom een verrassende cd heeft gemaakt. Dit album heeft meerdere kanten en stijlen, is zeer gevarieerd. Na een aantal luisterbeurten valt pas op hoe mooi dit album is waarbij vooral de geweldige vocalen en muzikale ondersteuning eruit springen.

Let’s Start Again
Revelation Blues
If Things Don’t Change