Bad Temper Joe – The Maddest Of Them All
Format: CD – Digital / Label: Timezone Records
Releasedatum: 15 februari 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Bad Temper Joe speelde tot (en met) zijn vierde studioalbum ‘Solitary Mind’ in 2017 alleen met zijn Weissenborn lapsteel gitaar, akoestische gitaar en mondharmonica. Het was bij de release van zijn vijfde cd ‘Bad Temper Joe And His Band’ in datzelfde jaar dat hij voor het eerst een elektrisch geluid liet horen en een begeleidingsband had. Op zijn zesde studioplaat ‘The Maddest Of Them All’ voegt hij deze twee manieren van spelen samen. Dit heeft dan ook geresulteerd in een interessant dubbelalbum met in totaal tweeëntwintig liedjes.

Op de eerste cd staat Joe’s vernuftige lapsteel spel centraal en is dus volledig akoestisch. Toch weet hij het, met minimaal gebruik van andere instrumenten als de banjo en de akoestische gitaar, interessant te houden en een zeer divers geluid te produceren. Het album bevat een mix tussen roots, country, folk en Bayou blues.
De grootste troef is echter de kenmerkende lage, rauwe en powervolle stem van de Duitse singer-songwriter. Voor zo’n jonge gast heeft hij een zeer doorleefde stem met een prachtig rauw en raspend randje dat af en toe grenst aan het stemgeluid van een crooner. Zijn melancholische teksten en melodieën sluiten nauw aan bij zijn stem. Hij is een meester in het vertellen van verhalen, laat zijn hart spreken en heeft een prachtige tekstbeleving.

Voor wie na een set rustige akoestische liedjes wat meer power nodig heeft, kan zijn hart ophalen met deel twee. Deze cd heeft namelijk een complete elektrische sound en Joe speelt hierop met volledige bandbezetting. Klassieke blues songs worden afgewisseld met lekkere uptempo blues shuffles,  ritmische jazzy grooves en een lekkere dosis Americana. Stilzitten is vrijwel onmogelijk. Ook hier geldt dat Joe’s prachtige lage melodieuze stem een extra dimensie aan de liedjes geeft en het geheel naar een hoger niveau tilt. Zijn krachtige vocalen en bezieling zorgen ervoor dat je aan zijn lippen hangt.

In Bad Temper Joe’s muziek hoor je duidelijk allerlei muzikale invloeden. Invloeden die komen van zijn grootste inspiratiebronnen zoals Bob Dylan, BB King, Buddy Guy, Muddy Waters, Howlin` Wolf, Ben Harper, Warren Haynes en Derek Trucks. Stuk voor stuk grootheden met allemaal een eigen sound. Ondanks dat je al deze stijlen in Joe’s muziek hoort, heeft hij gelukkig ook een hele hoop van zichzelf toegevoegd. Hij is echt een artiest van nu en die moderniteit hoor je terug in zijn muziek en zeker in zijn songteksten waarin hij allerlei onderwerpen aansnijdt die vandaag de dag spelen en belangrijk zijn.

Joe’s geluid is eigentijds en spreekt zowel de oudere als de nieuwe generatie aan. Een prominente plek op een festival als  TakeRoot in de Oosterpoort in Groningen, waar jong en oud(er) hand in hand gaan, is dan ook zeker niet misplaatst. Al helemaal niet omdat deze in Bielefeld (Duitsland) geboren rasmuzikant niet onder doet voor Amerikaanse artiesten in zijn genre. Hij had net zo goed geboren kunnen zijn in Nashville of Texas. Je hoort geen verschil.
De organisatie van TakeRoot kan dan eveneens kiezen of ze Joe in een huiselijke, intieme setting laten spelen in de Kleine zaal of juist op het podium in de Grote zaal met zijn volledige band. Zoals op ‘The Maddest Of Them All’ te horen is, kan het allebei.

Bad Temper Joe is een zeer getalenteerde en veelzijdige artiest met een gouden strot en een authentieke en tijdloze sound.

Tracklist Act I:
01. Hell’s Gonna Fly