Recensie: Backtrack Blues Band – Make My Home In Florida

Backtrack Blues Band –  Make My Home In Florida
Format: CD – DVD / Label: Harpo Records
Releasedatum: 6 januari 2018

Tekst: Martin van der Velde

De Backtrack Blues Band heeft al heel wat jaartjes achter de rug, sinds 1980 is deze vanuit de Tampa Bay regio, Florida opererende band onderweg. Je mag gerust stellen dat ze de langst lopende band uit deze omgeving zijn. De naam heeft Sonny Charles, de oprichter en leadzanger en mondharmonica speler van de band ontleend aan de Little Walter intrumental Backtrack. Als grote voorbeelden voor zijn harpspel noemt hij uiteraard Little Walter maar ook Sonny Boy Williamson en Kim Wilson behoren tot zijn favorieten.
Zijn authentieke gruizige en versterkt harmonicaspel doet herinneren aan de vijftiger- en zestigerjaren toen Muddy Waters en Howlin’ Wolf hun hoogtij dagen in Chicago beleefden. Ook rhythm gitarist Little Johnny Walter mag zich tot de oude gedienden van de Backtrack Blues Band rekenen, al sinds oprichting staat hij garant voor een solide basis. Deze samenwerking gaat zelfs al terug naar hun college tijd in Chapel Hill, North Caroline alwaar ze een eerste band formeerden. De plek van leadgitarist is in de loop der jaren nog wel eens vacant geweest maar in Kid Royal, die London, Ontario, Canada als geboorteplaats kent heeft de band sinds zijn verhuizing naar St Petersburg, Florida de juiste man gevonden.
Zijn spel is sterk beïnvloed door gitaristen als T-Bone Walker, Jimmie Vaughan en Albert King en sinds zijn regelmatige bezoeken aan Antone’s Nightclub in Austin, Texas hebben Stevie Ray Vaughan en The Fabulous Thunderbirds hun uitwerking op zijn benadering van het gitaarspel gehad. Met de Grammy Award winning ex The Amazing Rhythm Aces bassist Jeff ‘Stick’ Davis aan boord weet je dat het qua lage tonen helemaal goed zit. Met meer dan tweehonderd releases als studio muzikant op zijn naam en internationaal getourd te hebben met B.B. King, Al Green, John Mayall en Jesse Winchester brengt deze bassist een schat aan ervaring met zich mee. Joe Bencomo maakt als slagwerker de band compleet. Met zijn enorme ervaring binnen jazz en blues vormt hij samen met Davis voor een gedegen fundament. In al die jaren heeft de band ons niet overladen met releases, slechts een handje vol uitgaves telt de discografie van de Backtrack Blues Band. ‘Dress It Up’, de eerste uitgave verschijnt in 1983 op True Tone Records. Zes jaar later verschijnt ‘Killin’ Time’, die de band voor Kingsnake Records heeft vastgelegd. ‘Boogie Shack’ (1995) wordt eveneens door dit label uitgebracht. Pas in 2012 komen de heren weer met nieuw materiaal op de proppen, de cd/dvd ‘Captured Alive’ (True Tone Records) lijkt weer een meer actieve periode in te luiden. Vorig jaar verscheen ‘Way Bach Home’, een uitgave die dicht tegen de traditionele blues aan ligt.
En nu nog geen jaar later komt de band met ‘Make My Home In Florida’ op de proppen, een album dat zowel een cd als een dvd versie van een registratie van een optreden in het legendarische Palladium Theater in St. Petersburg, Florida bevat. Deze live registratie kent enige overlap met ‘Way Back Home’, zowel Checkin’ On My Baby, Nobody But You, Your Funeral My Trial, Heavy Built Woman, Shoot My Rooster als Tell Your Daddy komen we op beide schijven tegen maar worden op ‘Make My Home In Florida’ net even iets losser gespeeld. Drummer Joe Bencomo, bassist Jeff ‘Stick Davis’ en slagitarist Little Johnny Walter leggen als ritme sectie een uiterst gedegen basis neer waarop het voor Sonny Charles en Kid Royal heerlijk soleren is. De beide vullen elkaar uitstekend aan en Kid Royal lijkt zelfs ten opzichte van ‘Way Back Home’ nog meer zijn plek binnen de band hebben gevonden. Met het grootste gemak weet hij de ruimtes te vullen met gevarieerd solowerk, waarbij vooral zijn heerlijke sound en timing opvallen. Maar ook Sonny Charles beschikt over een big tone, met kort stevig harmonicaspel zet hij zijn solo’s stevig neer en zo weten de heren elkaar prima aan te vullen op deze live registratie. Sonny Charles staat voor het leeuwen deel van de zangpartijen aan de lat, maar op Woke Up This Morning en T-Bone Shuffle neemt Kid Royal deze rol op zich.
De band heeft drie Tampa Bay Music Awards voor Best Blues Band in de wacht mogen slepen, afgaande op deze registratie niet onverdiend moet ik zeggen. ‘Make My Home In Florida’ is een heerlijke schijf vol vlotte toegankelijke blues die het dichtst bij de Chicago blues ligt. Gewoon lekker, van begin tot eind.

01. Checkin’ On My Baby
02. Woke Up This Morning
03. Make My Home In Florida