Recensie: Backsight – Live At Stará Pekárna 2018

Backsight – Live at Stará Pekárna 2018
Releasedatum: 6 juni 2018

In 2004 richtte Otakar Samanek en George Gruber, Backsight op in Brno, Tsjechië. De twee gitaristen traden in hun begintijd op als duo. Na een tal van bezettingswisselingen keren de heren terug naar de akoestische blues. Sinds 2015 opereren ze in de huidige setting. Met Otakar Samanek op gitaar en lead vocals, George Gruber gitaar en bas drum, Martin Crysman Gardener mondharmonica, zang, percussie, Víťa Hrbáč contrabas, namen zij in de Stará Pekárna bluesclub in Brno deze live cd op. Negentien nummers, het merendeel van eigen hand.

Zo te horen op deze cd zal de sfeer best zijn geweest, ik ben het Tsjechisch niet machtig, maar qua zang niets op aan te merken, de uitspraak van het Engels van Otakar is goed en zijn donkere stem past goed bij de akoestisch blues die zij ons voorschotelen. Seasick Steve, Buddy Guy, RL Burnside, The Black Keys rekenen zij tot hun favorieten, zelfs Mumford and Sons halen zij aan als hun referentiekader.
Ik stel me een lome zondag middag voor, een bluesband in de lokale kroeg, het café vol vrienden en bekenden, en dan “one take no dubs” opnemen. Er zit veel in deze cd maar op een of andere manier komt het mij niet echt levendig over. Het gehele optreden staat op deze cd, negentien nummers lang, en daardoor komt het niet erg sprankelend over. Het was mijns inziens beter geweest een selectie van een nummer of tien te maken want er zitten mooie nummers tussen.
Eigenlijk vanaf Hungry For Your Touch met een sterke gitaarsolo komt er leven in de cd. Scary Baal en California zijn twee fijne blues stampers. Het bekende Little Red Rooster met fijn sidewerk. High Heel Sneakers met stuwend gedreven mondharmonicawerk wat overgaat in het stampende Hell, en het afsluitende Big Bad Woman.

Wat de levendigheid van dit optreden had kunnen vergroten is toch een echte drummer, dat brengt wat meer dynamiek, althans dat is wat ik mis. Het gitaarwerk van de twee is goed, de mondharmonica brengt de juiste hoeveelheid variatie. Al met al een leuke cd voor liefhebbers van akoestische blues.

01. Hard Working Man
02. Too Fast
03. Young Boy