Recensie: Aurélien Morro & The Checkers – French Quarter

Aurélien Morro & The Checkers – French Quarter
Format: CD – Digital / Label: Association Checkers
Releasedatum: 3 November 2017

Aurélien Morro & The Checkers, net als ik me zit de bedenken wat ik hier nu mee aan moet, zie ik op tv het 25-jarig jubileum van de New Cool Collective bij DWDD. En dan weet ik wat ik er mee aan moet, Aurélien Morro & The Checkers dat is een soort Franse vorm van de New Cool Collective. Zij het dat ze een wat meer bluesy inslag hebben ten opzichte van The New Cool Collective die zich meer naar jazz  buigt. Maar ook Aurélien Morro & The Checkers bewegen zich op dit scheidingsvlak van blues jazz en funk. Ze strooien er op deze cd ‘French Quarter’, naast bluessongs, er ook wat jazzy nummers doorheen met een funky ondertoon.

Aurélien Morro And The Checkers, opgericht in 2012, en bestaat uit: Aurélien Morro zang en gitaar, Eric Courier bass, Frédéric Canifet toetsen, Miguel Pereira drums, Régis Pons trompet, Adrien Daguzon saxofoon. Gastmuzikanten Marco Pandolfi mondharmonica en Max Ferrauto. Ze brengen een blues met een funky inslag wat zich uit in veelvuldig gebruikt van blazers. Dat zij snel succesvol zijn blijkt uit het feit dat zij in 2014 het bluesfestival in Cahors Frankrijk winnen. En dat zij Frankrijk vertegenwoordigen in 2018 tijdens de International Blues Challenge in New Orleans. Ik denk dat zij daar wel kansen hebben.

De cd opent met een lekker blues relaxed nummer, met een relaxte ondertoon die je op deze gehele cd  terug vindt. Uitgesponnen haastwerk is er niet bij en dat is ook wel eens fijn. Afwisselend gezongen door Aurélien en Max Ferrauto zijn het fijne nummers met goed gitaarspel want gitaar spelen dat kan deze Aurélien wel.

Solution is de relaxte opener gevolgd door het funky Bayou Breeze, een nummer dat het goed zal doen in New Orleans met een lekker vette trompet solo. Voor de mensen die naast de luchtgitaar ook andere luchtinstrumenten bespelen laat deze cd ruimte genoeg. Alle muzikanten komen op een of andere manier met fijne solo’s aan bod. Bound For Memphis, doet me enigszins aan de Blues Brothers Band denken. Met ook hier weer ruimte voor al zijn muzikanten in zijn band, geeft Aurélien een vette gitaarsolo weg. Funky Loco is een swingend nummer vol muzikale hoogstandjes van de sax, trompet en toetsen. Met Mo Hippa stampen zij er weer een fijne funksong uit, die nummers met de funky inslag dat is toch wel de stijl waarin zij zich het beste thuis voelen.

Maar dat zij het echte blueswerk ook niet schuwen blijkt uit de slowblues, Say You`ll Still Be There. Gestoeld op het gitaarspel van Aurélien is ook de Franse tongval in het Engels wel lekker in dit nummer. Een slowblues is geen slowblues als je er niet een vette mondharmonica in kunt gooien. Marco Pandolfi laat zich hier van zijn beste kant horen, en wat te denken van het Hammondje, onopvallend op de achtergrond, een puik nummer.

Aurélien Morro And The Checkers brengen een mooie cd uit met afwisseling in bluesy en funky nummers.

01. Solution
02. Bayou Breeze