Recensie: Asleep At The Wheel – New Routes

Asleep At The Wheel – New Routes
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Bismeaux Records
Releasedatum: 14 september 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

De Amerikaanse countryband Asleep At The Wheel wordt in 1969 in Paw Paw, West Virginia, opgericht door Ray Benson en Lucky Oceans. De band staat al snel daarna in het voorprogramma van Alice Cooper en Hot Tuna. Een jaar na hun oprichting verhuist de band op uitnodiging van Commander Cody (and His Lost Planet Airmen) naar East Oakland, California. Als Van Morrison in Rolling Stone Magazine de naam Asleep At The Wheel laat vallen, krijgen ze een platencontract bij United Artists. Hun debuutalbum ‘Comin’ Right At Ya’’ verschijnt in 1973. In 1974 verhuist de band op verzoek van Willie Nelson naar Austin, Texas, alwaar Asleep At The Wheel tegenwoordig nog steeds zetelt. Sinds de oprichting heeft Asleep At The Wheel twintig albums uitgebracht. Meer dan twintig singles bereiken de hitlijst van Billboard. Hun grootste hit is The Letter That Johnny Walker Read, een top tien hit in 1975. De band wordt in de loop van de jaren onderscheiden met tien Grammy Awards (Winners King of Western Swing).

Vorige maand is het nieuwe album van Asleep At The Wheel uitgekomen. Het album ‘New Routes’, de opvolger van het in 2015 verschenen ‘Still The King, Celebrating The Music Of Bob Wills And His Texas Playboys’.
De opener Jack I’m Mellow is een ode om lekker high te worden. Bekend is de uitvoering van Trixy Smith uit 1938. Asleep At The Wheel maakt er een heerlijke jazzy swing van met Katie Shore met haar heldere zang. Paolo Nuntini’s Pencil Full Of Lead is western swing van de bovenste plank. Lekker uptempo met een scheurende saxsolo en een flitsende ritmesectie. Bob Wills is back in town! Katie Shore croont zich daarna als een jonge Ella Fitzgerald door het vaudeville-achtige jazzy Call It A Day Tonight, met blazers en viool. Seven Nights To Rock is jumpblues met een flonkerende piano en fraaie gitaarlicks.
Een van de hoogtepunten is Dublin Blues, een cover van Guy Clark uit 1995. De stem van Benson lijkt verdacht veel op die van Clark en de samenzang met Shore en de mandoline van Dennis Ludiker maken een pareltje van dit nummer. Katie Shore is weer in topvorm in het door haarzelf geschreven I Am Blue, een song met Ierse folkinvloeden. Het broeierige Pass The Bottle Around heeft invloeden van The Holmes Brothers. Steel, fiddle, de heldere zang van Shore en de samenzang met Benson zijn de ingrediënten voor de opwindende Johnny Cash cover Big River. Seth Walker’s More Days Like This is een ingetogen bluesy ballad met keys en een jazzy gitaarsolo.
Het album wordt besloten met een ode aan Willie Nelson. Met behulp van Seth en Scott Avett van The Avett Brothers, Willie Nelson’s zus Bobby op piano en Mickey Raphael op mondharp wordt met Willie Got Their First een prachtig eerbetoon gebracht aan de Red Headed Stranger.

Conclusie:
Asleep At The Wheel is nog lang niet achter het stuur in slaap gevallen. Ze zijn nog steeds alive and kicking. ‘New Routes’ is een prachtplaat.


Tracks:
01. Jack I’m Mellow
02. Pencil Full Of Lead
03. Call It A Day Tonight
04 Seven Nights To Rock
05. Dublin Blues
06. I Am Blue
07. Pass the Bottle Around
08. Big River
09. Weary Rambler
10. More Days Like This
11. Willie Got There First (ft. Seth And Scott Avett)

Line up:
Ray Benson – lead gitaar, zang
Katie Shore – zang, fiddle
Dave Sanger – drums
Eddie Rivers – steelgitaar, sax
Dennis Ludiker – fiddle, mandoline, zang
Josh Hoag – bas
Connor Forsyth – keys, zang
Jay Reynolds – sax, klarinet
Bobby Nelson – piano (track 11)
Mickey Raphael – mondharmonica (track 11)

Website: Asleep At The Wheel

1 oktober 2018|Categories: Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe